Stikt torsk med ovnsbakte beter og Sandefjordsmør

Categories Fiskeretter

Jeg er vist i det nostalgiske hjørnet for tiden, men det gjør jo ikke noe når vi har så mye god tradisjonsmat her i Norge. Selv om jeg må innrømme at Sandefjordsmør ikke noe jeg har vokst opp med, så er det en sann fryd å ha oppdaget det!

Ovnssteikte beter:

Beregn  rundt 2 beter pr person. Jeg brukte ikke rødbeter siden de smitter farge over på de andre betene, så den får jeg gjøre noe annet med.

Olje

Hvitløk

Salt

Pepper

Rens betene og del de opp i båter eller biter, og ha de i en ildfast form. Rens og findel hvitløken å strø den på betene sammen med olje, salt og pepper. Steik midt i ovnen på mellom 180-200 grader i rundt 35-40 minutter. Snu de av og til så de ikke blir brente.

 Steikt torsk:

Torsken ble steikt med kun salt, på på pannen. Den ble snudd med jevne mellomrom, og var ferdig på rundt 5-6 minutter. Steiketiden vil avhenge av hvor tykke fiskestykker man har.

Fisken kunne også ha blitt satt inn i ovnen om man vil slippe å steike den på pannen. Da har man salt på den og har den i en ildfast form med litt olje eller smør, midt i ovnen. Steik den til den er gjennomvarm, rundt 10 minutter(pluss/minus etter hvor tykke stykker man har).

 

Sandefjordsmør:

Til ca. 4 personer

3 dl fløte eller alternativ melkefri fløte som jeg brukte

150 g smør . Tåler man dårlig melken i smøret kan man klarne smøret, da er det kun fett, og de fleste tåler det mye bedre.

Ca. 1 ss sitron eller lime(jeg synes lime er bedre en sitron, så jeg bruker det)

1 kvast persille eller gressløk

Salt

Pepper

Eventuelt rundt 1/2 ss maizena utblandet i litt fløte om du synes sausen er for tynn. Det trengte ikke jeg i.

Kok opp fløte/fløteerstatning og la det få koke inn litt i rundt 5-10 minutter. Del smøret opp i biter og ha en og en bit i fløten og pisk det godt inn, ikke la den koke. Fortsett til alt smøret er pisket inn. Smak så til med Sitron/lime, salt og pepper. Finhakk urten og ha den i. Synes du sausen er for tynn bland i utrørt maizena og gi alt et kjapt oppkok under omrøring.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#steikt #fisk #torsk #sjømat #sandefjordsmør #beter #i #ovnen #Grønnsaker #tradisjonsmat #enkelt #godt #uten melk #uten gluten #Middagstips #søndagsmiddag #Middag #morsmiddag #allergi Hjemmelaget #mat #fra #bunnen

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Stikt torsk med ovnsbakte beter og Sandefjordsmør

  1. Hej!
    Denise här från bgafotobutikk.no/
    Jag skulle gärna komma i kontakt med dig angående en samarbetsförfrågan!
    Maila mig gärna på [email protected]
    Hoppas vi hörs <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *