Last Updated:

sosekjøtt/småsteik

Categories Kjøttretter

Jeg har vært på besøk hos min min svigerdatter Karianne og min datter Marte, de veldig flinke å lage mat begge to. Men det er klart det er deilig å få maten servert innimellom, som når jeg er på besøk. De har det jo så travelt at jeg må bidra med det jeg kan, og det å lage mat er noe jeg koser meg med. Sosekjøtt er også gammel og god  tradisjonsmat som de knapt har spist siden de var barn, så det var litt gøy å lage. Det tar litt tid å koke, men ellers er det enkel mat å lage.

 

Til 4 personer.

Ca.1 kg oksekjøtt helst med bein, siden det gir aller best mat. Vi kjøpte bog med bein, og et stort stykke uten bein.

Vann til det dekker kjøttet

1 stor løk

2 gulerøtter

3-4 skiver sellerirot

1-2 kjøttbuljongtreninger

Ca. 3 ss maizena, tåler man hvetemel kan man bruke det, men da må de koke minst 10 minutter for å få bort hvetemelsmaken.

Salt

Pepper

To- tre dråper sukkerkulør

Del kjøttet i store biter, rens og del løk, gulerøtter og sellerirot også disse i store biter. Steik kjøttet i pannen med smør, og man kan godt steike løken med. Ha på vann og resten av grønnsakene og buljongen, og la det få koke til kjøttet er mørt, det tar rundt 2- 2 1/2 time litt avhengig av kjøtt og størrelse. Når kjøttet er ferdig kokt, blander man maizena med litt av kraften som er blitt avkjølt, eller man har i en skvett fløte/alternativ fløte for å runde smaken litt. Når maizenaen er godt rørt ut, heller man den over i pannen under omrøring til det koker. Ha i litt sukkerkulør til passe brunfarge (vær forsiktig for det blir fort  mørkere en man først tror). Smak til med salt og pepper.

 

Jeg servete sosekjøttet med rotmos av poteter og sellerirot og kokte gulerøtter og brokkoli.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#oksekjøtt #sosekjøtt #småsteik #Tradisjonsmat

#Kjøttkaker #i #ovnen #stekeovn #på topp #enkelt #godt #uten melk #uten gluten #Middagstips #søndagsmiddag #Middag #morsmiddag #allergi Hjemmelaget #mat #fra #bunnen

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *