Last Updated:

Sandefjordsmør

Categories Saus

 

Enkel og knallgod tradisjons saus  til fisk!

Til ca. 4 personer

3 dl fløte eller alternativ melkefri fløte som jeg brukte

150 g smør . Tåler man dårlig melken i smøret kan man klarne smøret, da er det kun fett, og de fleste tåler det mye bedre.

Ca. 1 ss sitron eller lime(jeg synes lime er bedre en sitron, så jeg bruker det)

1 kvast persille eller gressløk

Salt

Pepper

Eventuelt rundt 1/2 ss maizena utblandet i litt fløte om du synes sausen er for tynn. Det trengte ikke jeg i.

Kok opp fløte/fløteerstatning og la det få koke inn litt i rundt 5-10 minutter. Del smøret opp i biter og ha en og en bit i fløten og pisk det godt inn, ikke la den koke. Fortsett til alt smøret er pisket inn. Smak så til med Sitron/lime, salt og pepper. Finhakk urten og ha den i. Synes du sausen er for tynn bland i utrørt maizena og gi alt et kjapt oppkok under omrøring.

HER finner du oppskrift på steikt torsk med beter og Sandefjordsmør

Her finner du oppskrift på Ørret/laks med agurksalat med sandefjordsmør

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#tradisjonmat #saus #Tradisjon #steikt #fisk #torsk #sjømat #sandefjordsmør #beter #i #ovnen #Grønnsaker #tradisjonsmat #enkelt #godt #uten melk #uten gluten #Middagstips #søndagsmiddag #Middag #morsmiddag #allergi Hjemmelaget #mat #fra #bunnen

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *