Steikt laks med mos av persillerot og poteter, og salat med mango

Categories Fiskeretter

I går var jeg heldig å finne sushi laks til halv pris, og det var så mye at jeg delte den i tre, og frøs resten jeg ikke skulle bruke. I kjøleskapet lå det persillerot og mango som burde spises, og vips hadde jeg dagens middag.

Laks 

Ca. 150 g laks eller ørretfilet

Salt

Pepper

Smør eller olje til steiking

Ha olje eller smør i en panne og la det bli godt og varmt før man har fisken i, steik fisken på begge sider til den har en gylden overflate, så snur fisken. Når begge sider har fått farge, skrur man ned platen og lar den ligge rundt 3 minutter på hver side. Fordelen med sushilaks er at den også kan spises rå, så om den ikke blir gjenomsteikt spisller det ingen rolle.

Rotmos med persillerot og potet

Til 2 personer:

Ca. 100 g persillerot

4 store poteter

Smør/melkefrittsmør om man ikke tåler melkeprodukter

Salt

Pepper

Skrell og del poteter og persillerot, kok det mør, ha i smør og mos det sammen, smak til med salt og pepper.

Mangosalat

Du kan gjerne bruke andre grønnsaker om du ikke har eller liker disse.

1/2 mango

4 bunter brokkoli

Ca. 50 g brekkbønner

Saften av 1 lime

Ca. 1 ts honning

Rosepepper (kan sløyfes, men lager så fin farge på salaten)

Rens brokkoli og trekk den og brekkbønner i kokende vann rundt 3 minutter, hell av vannet og la det få dampe av seg litt. La det få kjøle seg litt ned. Del mangoen og ha den i en skål.

Press saften av en lime og bland den med honningen. Ha på brekkbønner og brokkoli, og hell på saften av lime og honning, og bland godt sammen.

Jeg hadde litt cremet balsamico til.

Del gjerne med venner og kjente.

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole

Her finner du et breit utvalg steikepanner fra Bakeren og kokken

#Enkelt #godt #Raskst #Glutenogmelkefri  #middagstips #glutenfritt #melkefritt #matfrabunnen #hjemmelaget #morsmiddag #melkefri #morsmiddag #laks #steiktlaks #mosmedpersillerotogpotet #mangosalat  #sushilaks #ørret

4 kommentarer

4 thoughts on “Steikt laks med mos av persillerot og poteter, og salat med mango

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *