Last Updated:

Spiselige gaver, knekkebrød uten mel

Categories DIY, Spiselige gaver

Spiselige gaver er blitt en del av hvem jeg er. De fleste jeg kjenner har alt og mer til, derfor kjøper jeg minimalt med gaver, og de aller fleste blir veldig glad for slike gaver. Jeg var på tur med min gode nabo Ingrid i går, og vi snakket om det med å lage mat å gi i julegave. Hun kom med et godt poeng, og det var at hun ville lage sunne gode ting uten for mye hvete og sukker i. Noe jeg er helt enig i henne med, og derfor legger jeg ut oppskriften  på disse knasende gode  knekkebrødene som er naturlig gluten og melkefrie. I tillegg er jo dette både miljøvennlig og bærekraftig, de tåler å stå nokså lenge så disse kan du lett lage nå og de holder seg til lenge etter nyttår om de ikke står for varmt.

350 g solsikkefrø

350 g sesamfrø

350 g linfrø

200 g gresskarkjerner

2 ss fiberhusk

1/2  dl olje

Ca. 1 l vann ( av en eller annen grunn variere det hvor tykk deigen blir, derfor kan man holde igjen ca.1 dl og se om du trenger alt vannet)

Ca.1-2 ss maldonsalt, eller ca.1 ss vanlig salt(det virker mye, men det er en stor deig som trenger litt salt, men her kan du selvsagt også minke mengden om du ønsker).

PS: Man kan bruke akkurat de frøene eller nøtter man måtte ønsker og har. Husk at det er noen som ikke tåler nøtter om du skal gi i gave.

Bland alt det tørre i en kjøkkenmaskin (bruk helst kjøkkenmaskin, for deigen trenger å eltes godt) og ha så i væsken. Kjør deigen godt, og la den stå å svelle i rundt 15 minutter. Da har fiberhusken fått tid å svelle, og det kan da være man må ha i litt mer vann, kjør deigen godt i mikseren før du begynner å kjevle den ut.

Bruk et bakepapir eller en åpnet plastpose som du legger midt opp på deigen, da er det lett å få kjevlet deigen flat og jevn uten å grise for mye.

Går det hull her eller der, tar man bare litt av deig og trykker den i hullet, kjevler lett over igjen.  Bruk slikkepotten å del knekkebrødene i så store biter du ønsker at knekkebrødene skal være i.

Steik knekkebrødene på 200 grader helst på varmluft (Ovner variere veldig i styrke, og det kan hende du må skru opp eller ned temperaturen for å få knekkebrødene fint steikt). Normalt steiker jeg tre brett av gangen, når jeg bruker varmluft. Det er lurt å åpner døren på steikeovnen noen ganger spesielt i begynnelsen av steiketiden slik at dampen kommer ut. Knekkebrødene er ferdige når de er blitt harde og sprø, og det vil ta rundt 20 minutter. Min steikeovn steiker litt ujevnt, slik at jeg gjerne snur brette en gang under steikingen. Er det noen knekkebrød som fortsatt er bløte, så setter jeg de inn i ovnen etter jeg er ferdig med steikingen og lar de stå på 50 grader med døren åpen.

Det blir rundt 7 brett, om man ikke lager knekkebrødene for tykke.

Har du lyst å være med å stemme frem matbloggen så kan du se HER

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER    

#Glutenfri #sunt  #utrolig #godt #Morsmiddag  #middag   #spisoppmaten #Middagstips  #morsmiddag #Brødmat #Glutenfritt #melkefri #laktosefri #allergi #Knekkebrød  #oppskrift #Lavkarbo #Spiseligejulegaver #matblogg #toppblogg #enkelt  #hjemmelaget #matfrabunnen #lagbærkraftigejulegaver #bærekraftig #miljøvennlig

2 kommentarer

2 thoughts on “Spiselige gaver, knekkebrød uten mel

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *