Fra jord er du kommet, til jord skal du bli, sier et sitat fra bibelen. Ikke at jeg egentlig leser i bibelen, men noe får man jo med seg om man vill eller ikke. Men slutten er vel noe av det fleste av oss ungår å tenke på så mye, det er alt for skremmende. Jeg har i mange år både lest og hørt på forskjellige foredrag om hva som skjer etter vi dør, og det virker i grunnen fint. Men siden vi ikke kan være helt sikker så skyver det fleste av oss foran oss. Men for min del er jeg mer redd for å komme på sykehjem en å dø. Men som en strofe fra Halvdan Sivertsen synger så treffende “Vi vil leve lenge vi, men gammel vil vi aldri bli!”

Riktig god helg, og husk å leve mens vi gjør det!

Dette diktet har Oven skrevet med et var et forslag fra Kari MEning

Vi blir tidlig matet med forskjellige rykter.
For hva som skjer etter siste akt, mange av oss frykter
Er det dette som er livets store ubesvarte gåte,
og ikke selve livet, som vi alle må leve, på hver vår måte.

Siste oppløp side kan bli kort, eller lang
og en vet ikke når en passerer målstreken, engang.
For det sies i ryktet, at nåløyet er trangt
Så det er ikke sikkert at en kommer så langt.

Vi vet ikke hva som etter målstreken, oss venter.
Er det noen som på den andre siden oss henter?
Skal vi dømmes for det vi i livet har gjort
eller blir det sammen med døden, bare skylt bort?

Det sies at hvert et kne skal for herren bøyes,
og etter oppløpet, mållinjen nå skal tøyes.
For mellom livet og inngangen for siste akt,
håper en på et etter liv i kjærlighet og ikke forakt.

Livet er som et fritt voksende tre.
Det vet aldri når det faller eller hugges ned.
For når teppet nå går ned etter aller siste akt,
så er det ikke sikkert at siste ord, er sagt.

Dikt og bilde av OVE DYRSTAD

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

19 kommentarer

19 thoughts on “Sluttfasen

  1. Nydelig skrevet om ømt og sårt tema for oss alle. Ja, det er ingen av oss som veit noe som helst, vi får gjøre det beste ut av det mens vi kan. God helg, Oven! ❤️

  2. Nydelig dikt, til refleksjon. Likte det.
    JA, vi må leve mens vi gjør det. Og hva vet vi om livet som leves hos de som har mistet evnen til å kommunisere, kanskje det er mer der også… Så mye vi ikke vet.
    Takk for dikt og godt helg 🙂

    1. Takk for kommentaren. Det er mye vi ikke vet og godt er kanskje det, selv om det
      av og til hadde væt en fordel å kunne sett inn i krystall kulen. Men, det er vel en mening med det meste…eller? Ha en formidabel helg…

  3. Takk for nytt, flott dikt fra deg Oven! Blir nesten til at vi ikke kan ta helgen før diktet fra deg er publisert 🙂 Jeg velger å lytte til de som har hatt nær døden opplevelser, og de sier at det er bare fantastisk på den andre siden, vi har ingenting å frykte.
    Vi må leve livet og gjøre det vi har lyst til, og ikke bare drømme om det vi ønsker å gjøre. Riktig god helg! 🙂

  4. Så herlig skrevet! På rim og i fin rytme, og med mange meningsfulle ytringer. Dette må være det beste jeg har lest av deg og dine dikterevner, Ove. Jeg er spent på min egen oppløpsside, men håper det er en stund til. I mellomtiden velger jeg å leve livet og man må jo bare skynde seg å ha det artig så lenge man kan! 😀 Jeg skal forresten møte ei venninne som har kontakt med de på den andre siden, ser det vi ikke ser, om du skjønner. Hun sier det samme: Vi må leve NÅ. Vi har ikke tid til å vente. 💕

    1. Jeg er beæret. Tusen takk. Ja, lev livet imens du kan, for i morgen kan det være for seint….WHO KNOWS

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *