Kjøttboller i fløtesaus

Categories Airfryer, Retter med kjøttdeig

Jeg har i lengre tid hatt lyst på kjøttboller i fløtesaus, og nå som jeg har airfryer så ville jeg forsøke å steike det i den. Dette har jeg gjort en gang før hos min eldste datter, og det var lekende lett uten steikeos. Men vi har klart oss uten airfryer helt til det siste årene, så det er bare å steike i ovnen eller på pannen som vi alltid har gjort. Det som er fordelen med airfryeren er at det ikke blir steikeos, det synes jeg er herlig, det negative er at den gode steikeskyen uteblir.

 

Til 4 personer

Kjøttboller

1 pakke kjøttdeig jeg brukte lam, det er jeg glad i, den er billigere en vanlig og har mye smak. Men tradisjonelt bruker man vanlig oksekjøttdeig.

1 liten eller 1/2 løk

1 fedd hvitløk

1 ss potetmel

1 dl vann

Knivspiss muskat

Knivspiss allehånde

Pepper

1/2 ss pulverbuljong (tåler du ikke gluten må du sjekke buljongen, den kan inneholde gluten)

Eventuelt salt

Finhakk løk og hvitløk så smått som mulig, ha det i en skål med kjøttdeigen, krydder, buljong og potetmel, bland godt sammen. Spe med vannet, er deigen for fast så har du i mer vann, kjøttdeig kan variere en del i konsistens. Lag en liten prøvekake og steik den, og juster smaken om det behøves.

Bruker du airfryer legger du bollene på et bakepapir eller lignende så bollene ikke brenner ned i underlaget. Sett airfryer på 200 grader i rundt 6 minutter, steiketiden vil nok variere noe ut fra hvilke merke man har, og hvor store bollene er. Jeg lager alltid litt store boller så jeg blir fort ferdig. Er det ikke ferdig på 6 minutter så setter du på noen minutter til.

Tilberedning i steikeovnen: Legg bollene på bakepapir eller smurt  ildfast form, sett den midt i ovnen i en forvarmet ovn på 200 grader i 10-15 minutter.

Steikepannen har man smør i pannen og legger bollene i på god varme, snur det etter hvert som det blir brune.

Potetmos:

Ca. 800 g poteter

100 g smør( tåler man ikke melkeprodukter bruker man melkefri margarin)

Salt

Pepper

Skrell og del potetene og kok til det er møre, tøm av vannet og la det få dampe litt, ha i smøret, bruk en moser å mos potetene, smak til med salt og pepper.

Fløtesaus:

3  dl fløte/laktosefri eller plantebasert om man ikke tåler melkeprodukter

5 dl kraft/font eller 2 buljongterninger og 5 dl vann

1 klatt smør tåler man ikke melkeprodukter kan man bruke melkefritt margarin

3 ss maizena

Salt

Pepper

2-3 dråper soyasaus (glutenfri for oss som trenger det)

Tyttebær

Ha i alt det våte, og ha i maizena og kok opp, smak til med pepper, soyasaus og eventuelt pepper. Ha i tyttebær og smak om du trenger mer salt og pepper. Ha kjøttbollene i sausen og la det få bli varm. Har man steikt bollene i ovnen eller på panne, så bruk steikeskyet i sausen.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

 

#kjøttbollerifløtesaus #kjøttboller #fløtesaus #Glutenfritt #melkefritt #Hjemmelaget #matfrabunnen #Middag #middagstisp #Morsmiddag #Hvaskalvihatilmiddag #airfryer

7 kommentarer

7 thoughts on “Kjøttboller i fløtesaus

  1. Ser godt ut som alltid! Airfryer er jo veldig populært og matlagingen går jo raskere også. Men skjønner godt hva du mener med at den gode steikesyen uteblir. Fordeler og ulemper med alt. Nyt kvelden!

    1. Ja det er mange fordeler, og gjerne spesielt når man er aleine. Jeg er ikke glad i mikro, og da er jo dette perfekt å varme i også. Ha en fin rolig kveld etter fest og moro i går😊💕

    1. Tror du har rett i at ikke alt nødvendigvis blir bedre en om man bruke det vi er vant til av steikemuligheter. Men for meg ert det topp å ha for å varme ting i stede for mikro, det bruker jeg ikke. Og mange ting går jo også fortere i airfryer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *