Last Updated:

Røykt blåkveite med hvit saus og gulrøtter

Categories Alle oppskrifter, Fiskeretter

Røykt blåkveite bør man virkelig forsøke, om man ikke har smakt det allerede. Fy fasan så godt det er, virkelig blant mine favoritter! Det er ikke ofte jeg spiser røykt blåkveite, siden den er nokså dyr.

Røykt blåkveite har en del bein(de er lett å fjerne når fisken er kokt), men derfor bør man kjøpe omtrent dobbelt av de man vanligvis spiser. En vanlig porsjon med fiskefilet beregner man mellom 150- 200 gram per. person, men røykt blåkveite bør man regnet mellom 300- 400 gram per. porsjon fisk. Røykt blåkveite har veldig mye store bein, så det går en del vekt bort av den grunn. Beina er store og lett å rense bort.

Røykt blåkveite skal trekkes som torsk(men bruk minimalt med salt på røykt blåkveite siden den allerede er saltet), altså legges i kokende vann, som man skrur ned  når den begynner å koke, den skal kun trekke.

 

Saus til 2 personer:

Jeg hadde hvit saus og kokte gulrot til denne gangen.

4 dl melk eller plantebasert melk som jeg brukte

1 terning buljong (Kan inneholde gluten)

1 klatt (ca. 20-30 g)smør

Ca. 1 ss Maizena

Pepper og eventuelt mer salt om man trenger det.

Ha melk, smør, buljong og maizena i en panne og kok opp under omrøring. La det få putre noen minutter så buljongen fpr løst seg opp, smak så til med pepper og eventuelt mer salt.

Jeg hadde litt frisk gressløk i, men du trenger ikke det.

 

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊 Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#blåkveite #feit #fisk #sunt  #utrolig #godt #Morsmiddag  #middag  #fiskemiddag #spis #opp #maten #Middagstips  #mors #middag #morsmiddag #Glutenfritt #melkefri #laktosefri #allergi #gressløk #oppskrift #Gofisk #Blogg #matblogg #toppblogg #enkelt  #hjemmelaget #matfrabunnen

4 kommentarer

4 thoughts on “Røykt blåkveite med hvit saus og gulrøtter

    1. Beina i denne fisken er faktisk lette å finne å ta ut, så det er ikke et problem. De er ikke masse små bein som man ikke finner heldfigvis.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *