I dag fikk jeg besøk av Randi Iren og jeg vet hun elsker rømmegrøt, og det nærmer seg jo 17 mai og da hører liksom det med. Det er noen år siden jeg lagde rømmegrøt første gang etter at jeg ikke kunne spise gluten, og da var jeg så underernært på rømmegrøt, at jeg lagde rømmegrøt to ganger samme dagen.

Denne gangen lagde jeg den på en litt annen måte en sist, for Randi Iren må ha laktosefri mat, og der finnes det ikke hel rømme i. Som alt jeg lager så gjør jeg det enkelt og kjapt, og ikke tradisjonelt.

Til 2 personer

1 beger rømme /laktosefri (tåler man vanlig rømme så blir det aller best, men den laktosefrie finnes bare i lett variant, derfor brukte jeg også  creme fraiche)

1/2 boks  creme fraiche for den fantes det vanlig i laktosefri

2.5 dl helmelk eller vann som jeg brukte

1 dl Toro lyst mel eller det du ønsker å bruke. Tåler man gluten kan man selvfølgelig bruke hvetemel, men da må den koke minimum 10 minutter.

2. 5 dl Helmelk/ vann (jeg bruker overhode ikke melk så jeg brukte bare vann, og hadde i smør i tillegg)

Ca. 1/2 ts salt

2 ts sukker

Siden jeg brukte vann så hadde jeg i en god klatt smør, rundt 10 g

Ha rømme,  creme fraiche, melk/vann og melet i en panne og rør alt godt sammen uten å ha den på varmen. Dette er for å unngå at det blir klumper i grøten. Når melet er godt utrørt, så setter man grøten på platen og rører hele tiden til grøten har kokt. Skru så ned varmen så grøten vare står å putrer svakt på varmen. Ha i salt, sukker og eventuelt smør om du ønsker det. La gjerne grøten stå på svak varme å godgjøre seg en stund, det kan jo være greit å lage ferdig før man får gjester. Blir den for tykk så har man i mer væske.

Server med spekemat, kanel, rosiner, smør, sukker og spekemat. Jeg hadde også jordbær til, det er også vanlig med kringle, men det tror jeg ikke finnes glutenfritt.

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen middagstips på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

 

#Laktosefri #17mai #festmat #tradisjonsmat

#rømmegrøt #glutenfrirømmegrøt #lavkarborømmegrøt #17maimat #Matfrabunnen #festmat #Matfrabunnen #hjemmelaget #middag #middagstips #Nasjonaldagen # Spekemat

4 kommentarer

4 thoughts on “Rømmegrøt

  1. Det var aldeles nydelig alt du serverte!! Du lager en helt fantastisk rømmegrøt!! Tusen takk gor nydelig mat og fantastisk koselige timer💕💕

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *