Last Updated:

Risotto med kylling

Categories Blogg, Kyllingretter

Det var sol i Bergen i går og da må vi ut uansett hva vi holder på med. Jeg gikk meg en tur med en venninne, og hun ble med hjem å spiste middag. Siden det ikke var helt planlagt så var det å snu seg rundt å lage noe jeg hadde til to.  Siden jeg hadde tatt ut en kyllingfilet jeg skulle ha til middag, ble det utgangspunktet, men det er jo for lite til to. Men om man lager risotto så blir det nok :-).

Jeg lagde til to personer, og det var rikelig mat:

2, 5 dl risottoris

2 ss olivenolje

1 skje smør

3, 5 dl kraft (eventuelt vann og buljong)

1 løk/sjarlottløk

2 fedd hvitløk

Litt vårløk kan sløydes

1 dl råsaft av eple og  1/2 ss vineddik (jeg hadde ikke hvitvin, men det funket helt fint), Har du hvitvin så bruk gjerne det.

50-60 g raspet parmesanost Her kan man både ta mer og mindre etter smak

Salt

Pepper

Rens og del løk og hvitløk, ha de i pannen med olje og smør og surr de litt, ha i risen og la den få surre med noen minutter, ha på en del av kraften og la det få koke inn under lokk.

Hold et øye med risen så den ikke koke r helt inn, tilsett etter hvert mer kraft og eplejuice/Vineddik/vin. Når risen er har aldri så litte tyggemotstand,  er den ferdig, da tilsetter man osten og smaker til med salt og pepper.  La pannen stå med lokk i noen minutter før servering.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#risotto #enkelt #glutenfritt #middag #middagstips #enkelt #morsmiddag #Godt  #Italia  #hjemmelaget #uten #vin #alko

 

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *