Last Updated:

Renate sin lavkarbopizza

Categories Diverse retter, I ovnen

Min tantunge Renate som slettes ikke er unge lenger sente meg denne oppskriften og bilde av lavkarbo pizza. Hun har gått på lavkarbo i noen år og halvert seg på den tiden, jeg er skikkelig imponert over henne. Det er jo egentlig en genial pizzabunn, ingen heving eller andre greier. Pizzabunnen kan også fryses ned med eller uten fyll, så er det enkelt å ta med seg eller bare ha de travle dagene.

Tusen takk Renate, det var kult med noe helt annet en det jeg er vant til.

Bilde og oppskrift av Renate Skår

 

Oppskrift bunn (langpanne):

Sett ovn på 225 grader

340 g revet mozarella

4 ss kremost (kan bruke feks. snøfrisk)

2 egg

2 ts salt

170 g sesammel eller mandelmel (Renate anbefaler sesammel, det får man kjøpt på helsekosten)

Smelt osten (revet og kremost) i mikro. 2 x 1,5 min full styrke. Rør mellom hver gang. Det skal være flytende. Mens dette foregår pisker du sammen eggene lett med en gaffel. Når osten er ferdig smeltet rører du egg oppi. Tilsett salt og sesam/mandelmel. Kna med hendene til deigen er jevn. OBS!!! Deigen er ganske varm så lurt å ha på enten engangshansker eller som jeg dobbelt lag brødposer utenpå hendene. Legg deigen på bakepapir og kjevle utover. Prikk med en gaffel jevnt utover.

Steikes midt i ovnen på ca. 10 min eller til den er gyllen. Det kan komme luftbobler under steiking, men de kan du prikke hull på med gaffel.

Ha på ønsket fyll.

Jeg har brukt: En pakke karbonadedeig steikt i smør. En boks finknuste tomater 1/2 glass petti extra fine knuste tomater (mindre kh enn tomatpure). Krydrer med salt, oregano og litt cayennepepper. Spre blandingen utover bunnen og ha på ost. Steik videre til osten er gyllen.

6 kommentarer

6 thoughts on “Renate sin lavkarbopizza

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *