Potetkaker/lomper uten egg, melk og gluten

Categories Brød, Diverse retter, Glutenfri, Glutenfrie bakevarer, Tips til restemiddag

Hvem har ikke poteter igjen etter middag, og kokte poteter kan ligge nokså lenge i kjøleskapet uten at de blir ødelagt.  Før i tiden var det helt vanlig å lage potetkaker både av nykokte poteter og av rester, de blandet de gjerne. Potetkakene  drøyet maten som skulle mette mange både store og små, så dette var en billig måte å mat på bordet.

Potetlefsene ble utrolig gode, og dette kan være en super enkel og billig måte å bytte ut dyre glutenfrie tortillalefser. lefsene kan fryses, da må de pakkes godt i plast, gjerne med plast i mellom hver lefse så de er lett å ta ut så mange man ønsker. Hva med pølse i lompe!

Dette er en veldig liten deig, jeg fikk bare to store lefser, men det var for å forøke meg frem.

4-5 kokte mandelpoteter (bruk de potetene du har)

1 ts psyllium/fiberhusk. (Tåler du hvete og vil bruke det, så er dette ikke noe du trenger å bruke, dette er for glutenfri bakst henger dårlig sammen, siden det mangler gluten som er i hvete)

1 ss grovt eller lyst mel Toro, eller det melet du liker å bruke(Tåler du gluten så er det bare å bytte ut med grovt eller fint hvetemel)

Ca. 1dl vann

Ca. 1/2 ts salt

Jeg knuste potetene først i en lite foodprocessor, og deretter tilsatte jeg resten av ingrediensene. Jeg forøkte meg litt frem med vannmengden, siden den kan variere etter hvor store potetene er og type poteter man bruker. Deigen fikk stå i 10 minutter slik at fiberhusken fikk svelle. Så tok jeg to bakepapir, og hadde fett på begge arkene, la en deigklump i midten og rullet utover med kjevle. Så tok jeg av det øverste arket, og snudde arket med potetkaken rett ned på pannen. Dette gjør jeg siden alt som er glutenfritt faller så lett fra hverandre. Kakene ble steikt rundt tre minutter på hver side, på middels varme.

Husk at hjemmelaget skal se ut som det er hjemmelaget og ikke av en maskin. Men har du veldig behov for å ha de helt rund, så legg en rund tallerken på og skjær rundt.

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#tapas #Glutenfrilefse #Glutenfri #melkefri #kylling #middag #oppskrift #mat #fra #bunnen #hjemmelaget #lefse #morsmiddag #Uten #egg 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *