Pizza med hjortekjøtt, halve med ramsløk og halve med tomatsaus

Categories Hjort, I ovnen, Kjøttretter

Min yngste datter Miriam er hjemme, og hun hadde lyst på pizza, og jeg hadde tatt ut hjortekjøtt. Vi ble enige om at hjemmelaget pizza men hjortekjøtt hørtes vidunderlig ut. Det ble litt dårlig logistikk på pizzaen, vi sjekket rett og slett ikke hva vi hadde i huset før vi begynt. Så da jeg skulle ha knuste tomater til bunnen så hadde jeg ikke det. Da hadde vi en diskusjon over hvilke alternativ vi hadde, og ramsløk var et av alternativene, noe jeg viste lå i fryseren. Jeg stod på hode inn i fryseren for å finne ramsløken, og der dukket det opp litt frossen tomater. Vi bestemte oss for å lage halve pizzaen med ramsløk, og halve med tomater.

 

Slik ble pizzaen:

Pizzabunnen laget jeg av 1.5 pakke Toro lyse glutenfritt mel (jeg lagde tre tynne bunner, da ligger de i fryseren og det er lett å lage pizza av det man har.

Til en tynn pizzabunn

1/2 pakke Toro Lyse glutenfrie mel, eller det melet du liker. Trenger du ikke glutenfri pizza lager du den med hvetemel

Ca. 2 dl vann

2 ss olivenolje eller nøytral olje

1/2 ts salt

1/2 pose gjær

Ha alt det tørre i en bolle, tilsett vann og olje og kna den godt sammen, gjerne med maskin. Ha olje på et bakepapir og på hendene, og legg deigen på bakepapiret og trykk deigen utover, så den blir noenlunde jevnt fordelt utover.  La den stå et lunt sted, til den begynner å heve litt.

 

Fyllet

Bruk mørt hjortekjøtt, som biff. Hvor mye kjøtt du vil spandere er opp til deg, jeg hadde litt rikelig det var rundt 400 g kjøtt

1 løk

3 fedd hvitløk

Cherry tomater eller vanlige tomater, jeg hadde rundt 8 Cherry tomater

1/2 granateple (bærene som er i), det lager god syre på pizzaen

Baby leafs  salat

Ost

Sausene:

Tomatsaus:

Ca. 1/2 boks knuste tomater

1 buljongterning

Kokte opp så buljongen ble oppløst, hadde den på halve pizzabunnen

 

Ramsløksaus:

Ramsløk

Olje

Salt

Bland alt godt sammen og ha det på andre halvdel av pizzabunnen.

‘Ha på fyllet og ha den midt i oven på pizza funksjon om du har det, eller varmluft grader. Jeg hadde den nede i ovnen de siste 5 minuttene for at bunnen skulle bli så sprø som mulig.

Når pizzaen er ferdig har du på Baby leafs  salat eller det du ønsker og har.

Jeg likte best den delen med ramsløk, og Miriam den med tomatsaus.

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *