Last Updated:

Pastinakksuppe (vegan)

Categories Alle oppskrifter, Supper, Veganmat

Jeg er nok en periodespiser, altså når jeg først får dilla på noe så blir det en gjenganger i en periode. Og nå er det pastinakk som er i “skåte”

Den er helt vegansk, men det må man jo ikke ha den om man ikke ønsker det, jeg kjenner at det er mitt i blinken med noe lett etter å ha frotsett i mange uker.

Til 2 personer:

Ca. 250 g pastinakk

1/2 løk

2 fedd hvitløk

2 ss Olivenolje eller den oljen du ønsker å bruke, eller smør(men med smør er den ikke vegan lenger)

4 dl vann

2 grønnsaksbuljong terninger

Ca. 1 dl plantebasert fløte om du ikke er så nøye på det kan du bruke vanlig fløte, men da er den ikke vegan lenger.

Ca. 2 ss hvitvinseddik

Gressløk/vårløk til topping

Rens og del pastinakken , om du vil lage litt chips så skreller du av så mange flak du ønsker(se fremgangsmåte i uthevet skrift under). Rens og del løk og hvitløk, ha olje i en panne å surr det lett sammen, la pastinakkbitene få en omgang i oljen sammen med løken. Ha så på vann og buljong og la det koke til pastinakken er myk. Bruk stavmikser eller lignede å lag en glatt suppe, ha i plantefløte/fløte og smak til med vineddik, salt og pepper. Ha litt oppskåret vårløk eller gressløk på suppen, og noen dråper olivenolje.

 

Jeg friterte  litt pastinakk til suppen, det kan man selfølgelig gjøre i airfryer, men det har jeg ikke.Pastinakkchipsen ble fort myk i suppen, så det er mest for pynt, ellers bør man bare knaske på den ved siden av. Jeg skar noen flak av pastinakken med potetskrelleren, haddde olje i en panne som ble skikkelig varm(ha en tresleiv eller lignede ned i gryten, når det freser skikkelig rundt den, er oljen varm nok). Ha i litt å litt pastinakkflak, de blir veldig fort ferdig.

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

#pastinakk #pastinakksuppe #Vegansuppe #glutenfri #melkefri #Vegan #matfrabunnen #hjemmelaget #Middag #lunsj #Middagstips #Sunt #godt #morsmiddag

6 kommentarer

6 thoughts on “Pastinakksuppe (vegan)

    1. . En mild rotgrønnsak med masse sødme, som er ypperlig både varmet og rå. Godt til å ha i ovnen sammen med andre grønnsaker også, eller til mos eller blandet rotmos.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *