Panert torsk med Sandefjordsmør

Categories Fiskeretter

Normalt sett koke jeg torsken, for det er veldig enkelt og utrolig godt, men nå måtte jeg ha litt variasjon.

Jeg har faktisk aldri laget sandfjordsmør før, men har spist det ute på restauranter eller andre spisesteder.

Som jeg sikkert har nevnt før elsker jeg gamle service og dette heter Lady Skaugum og er fra Stavanger flint, er det ikke bare nydelig?

Etter at potetene var satt på kok, så satte jeg sausen på.

 

Sandefjordsmør til 4 personer (personlig synes jeg det er litt lite til 4 personer, men jeg elsker sauser. Så er du som meg og dere er flere en tre så anbefaler jeg å doble oppskriften)

Oppskriften fant jeg på Matprat.no

200 g kaldt smør i terninger

2 dl kremfløte (laktosefri til oss som trenger det)

1 ss hakket frisk kruspersille

1 ss sitronsaft

½ ts salt

¼ ts malt hvit pepper

 

Kok opp kremfløte til sandefjordsmøret, og la fløten koke inn til litt under halvparten. Ta gryten av varmen og pisk inn smørterninger, litt etter litt. Tilsett hakket persille og smak til med sitronsaft, salt og pepper.

 Panert fisk eller torsk, slik gjør jeg:

Beregn ca. 150 g filet uten skinn og bein.

Til to personer bruker man 1-2 egg alt etter som hvor store eggene er

Salt ca. 2 ts (til fisk må man ha rikelig med salt, uten blir den ikke god)

Pepper

Pisk alt sammen og ha fisken i slik at den får egg over hele seg.

Paneringsmel er brød som er tørket og knust, så dette kan man lage selv, men jeg har kjøpt glutenfri på meny, det er nesten eneste stede jeg får tak i.

Ha paneringsmel i en plastpose og ha litt og litt av fisken i, og rist godt så fisken får godt med mel på alle sider. Ha en veldig god og varm stekepanne med smør, og har fisken på pannen, til den er gylden da snur man den og når begge sidene har blitt gylden skrur man ned temperaturen. Fisken trenger ikke mange minutter fr den er gjennomsteikt.

#panert #tosk #fisk #sjømat #Sandefjordsmør #Glutenfri #laktosefri #middagstips #Stavangerflint #fiddjo #Lady #Skaugum #hverdagsgleder

4 kommentarer

4 thoughts on “Panert torsk med Sandefjordsmør

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *