På den andre siden

Categories Blogg, Dikt av Ove

I dag er det tre uker siden jeg ble bestemor igjen, det er nervepirrende for en mor som ikke kan gjøre noe som helst annet en å vente. Men da telefonen kom om at det hadde fått enda en velskapt nydelig gutt, var jeg helt overveldet av følelse og letters, så den på den yogatimen rant gledestårene fritt.

Oven er en tenker, filosof og en skikkelig kreativ og morsom mann. Han har nå sett dette med fødsel på sin morsomme måte og fått det ned på papiret og i pennen med bilde.

Nyt både diktet og helgen 🥳💕

Nå har jeg gjæret og vokst i ni måneder, nøyaktig på tiden.
Så nå er det på tide å flytte ut, til den andre siden.
Men, denne døren ut var da forferdelig trang,
så jeg får vel bruke hodet, ja for aller første gang.

Jeg jobber og sliter med å åpne denne døren.
Ja, de burde da få smurt disse hengslene, for-søren.
Men, til hardere jeg jobber, til mer åpner den seg opp
og plutselig er hele hodet ute, med et lite plopp.

Men, i det jeg får hodet ut gjennom åpningen på falsen,
så griper noe plutselig tak i meg, rundt hode og halsen.
Før jeg fikk tenkt meg om, ble jeg dradd ut gjennom døren
og dette var et sjokk for meg og kroppen, ja, fy-søren.

Det første jeg fikk se, var jordmors «blide» tryne.
Ikke rart jeg skrek meg gul og blå, av dette synet?
Er du sprø kjerring, ser du ikke jeg er naken?
Men, svaret jeg fikk, var hodet ned og en klaps over baken.

Så dette er takken, for jobben jeg har gjort?
Ett klaps over baken, det var ikke særlig stort,
samt dradd etter halsen og hodet, igjennom dørene.
Ja, her gikk det gikk unna, så det suste i ørene.

Videre, stengte hun vei, vann og mat forsynings kanalen.
Si meg, er denne personen, steike, spinn, tussete galen?
Men, før jeg fikk tenkt ferdig denne tanken,
så var navlestrengen kuttet og kommet i sparebanken.

Så fikk jeg da endelig treffe min far og min mor.
Dette var min største lykke, på denne jord.
For etter ni måneder med gjæring og vekst, så kom tiden,
for å flytte ut og oppleve livet, på den andre siden.

Dikt og bilde av Ove Dyrstad

13 kommentarer

13 thoughts on “På den andre siden

  1. Ja atter et flott og kreativt dikt !!
    Riktig god helg!!🥰💕🌷Du er rik nå som har to små nydelige gutter Randi!!

  2. Så godt skrevet! Jammen meg er det brutalt å komme over på den andre siden! Godt at du øser på med din herlige humor som en liten buffer 🙂 Nyt helgen dere! 🙂

    1. Tusen takk. Det jeg prøver å illustrere- fortelle, er at uttrykket “På den andre siden”, gjelder på begge sider av livet. Både i starten og på slutten….

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *