Nytrekkt makrell med agurksalat

Categories Fiskeretter

I dag kom det rett og slett nesten nylaget middag på døren, det eneste jeg gjorde var å koke poteter. Denne gangen var det Laila (en annen Laila en før :-D) som hadde vært å fisket og hadde fått makrell på kroken. Og  tenk hun ville dele med meg, utrolig snilt. Det er jammen ikke ofte jeg spiser makrell, så dette smakte himmelsk.

Makrell er nokså kraftig kost så regner man mellom 150-200 g er det rikelig

Man kan velge å koke den å spise med en gang, eller som Laila gjorde, å la den ligge natten over i laken noe som er lurt for da trekker den til seg all den gode smakene.

Ca. 1/2 dl 7% eddik

1 ss sukker

1/2 dl salt

6-7 pepperkorn

2 laurbærblad

2-3 nellik spiker

Dill en god kvast

1 l Vann

Kok opp vann i en gryte som er så stor du får plass til all den oppdelte fisken, ha i alle alle ingrediensene og kok opp. Ha i fisken når vanne er på kokepunktet skrur man ned så fisken bare trekker til den er ferdig. Jeg anbefaler å la fisken stå i laken til neste dag, og spise den kald sammen med varme poteter, rømme og agurksalat.

 

Ca.1/2  agurk

1 ss vann.

Agurksalat:

Ca. 1/2 ss sukker.

1/2 ss eddik, 7 %

Salt

Pepper

Bruk ostehøvel eller  kniv å skjære tynne skiver av agurken. Bland salt, sukker, eddik og pepper i vannet og rør alt godt sammen, ha i den opp kuttede agurken og la alt få stå å trekke sammen til maten er ferdig.

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Nytrekkt makrell med agurksalat

  1. Så jo ganske så fristende ut 😀 Sjelden vi spiser makrell. Der er nordlendinger en smule merkelige, men sei servert på samme måte , det går ned på høykant 😀

      1. Jeg fikk årsaken servert slik fra en nordlending jeg kjenner: “Makrell, nei, fysj, den spiser døde sjøfolk!”

        Mens jeg i sør elsker makrellen. Skrei derimot, ikke helt begeistret, vil ha småtorsk. Det er godt vi ikke krangler om maten?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *