Hjemmelaget bringebær is med rabarbra

Categories Søte gleder

Denne helgen har min veldig gode venninne i over 30 år vært på besøk, og jeg trenger vel ikke si at vi koste oss.  Fredag kjøpte vi sushi, og lørdag var vi på Ikea å spiste. Men jeg hadde laget bringebæris siden jeg vet at Grethe elsker is. For å løfte desserten litt hadde jeg rabarbra til, og det ble en veldig fin balanse sammen med isen.

Jeg brukte til isen: Det ble mye is.

3 egg

Ca. 1 dl sukker (jeg hadde frosne villbringebær, og da trenger man mer sukker en om de er ufrosne) så smak til.

3 dl kremfløte (laktosefri for oss som trenger det)

500 g bringebær gjerne villbringebær om man får tak i de.

Pisk eggedosis av egg og sukker(til det er blitt nokså tykt og mye luftig). Pisk fløten stiv og bland i eggedosisen med å bruke en slikkepott for å vende fløten godt i eggedosisen. Ha så i bærene og bland godt sammen. Har du iskremmaskin, har du blandingen i den og lar den går til isen er nokså frossen, sett den gjerne noen timer i fryseren så den blir skikkelig gjennomfrossen. Har du ikke maskin setter du den i fryseren med plastikk på, og så må man gå i fryseren å røre i blandingen med jevne mellomrom, da unngår man krystaller i isen.

Hvor kjapt den fryser kommer an på litt forskjellig, blant annet om man bruker ferske eller frosne bær.

 

Rabarbra:

Jeg brukte en stor rabarbra til oss to

Ca. 2 dl sukker

2 dl vann

Sett sukker og vann på kok, rens og del rabarbraen i to, er rabarbraen tykk kan du dele den på langs også som jeg gjorde.

Når sukkerlaken er kokt opp har man i rabarbraen og lar den ligge til den er begynt å bli mør, men ikke helt kokt (det skal være litt tyggemotstand i den). Ta den opp av pannen og la sukkerlaken renne godt av, og rabarbraen bli litt avkjølt.

Jeg brukte en liten spesial skje for å få runne biter av vannmelon, og så hadde jeg en tynn stråle med lønnesirup over, og pyntet med mynte.

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *