I går var jeg på middag hos min fantastiske bonusfamilie. og jeg fikk julegave og after eight fint pakket inn i en pose.  Oppskriften fikk jeg av av Margrethe for mange år siden, og  har jeg laget den flere ganger. Margrethe sin kommentar på vanskelighetsgraden: “after eight” var så kjapt å lage, ikke noe søl, og så enkelt at man kan lage det i løpet av 30 minutter, eneste du har å vaske etterpå er bollen du smelter sjokoladen i og bollen du lager mintfyllet i. Easy-peasy :-)” Og enkelt er det i grunnen også, det eneste er jo at de plutselig er søkk bort. I år har Margrethe brukt silikonformer, så det er blitt små, nydelige konfektbiter. . Denne kan lages hele året. Det er lov å la seg friste 🙂 Og føl deg fri til å dele innlegget 🙂

Og tenk så kjekt å få en slik fantastisk gave!

400 g kokesjokolade. Sjekk for gluten, melk osv. om du som meg må unngå det. Helsekost

200 g melis,

1 eggehvite

1-2 dråper Peppermyntedråper.(jeg har leitet meg i hel på butikker etter denne, fant på helsekosten)

Sjokoladetrekk:

300 g delfiafett

300 g kokesjokolade.

Smelt halvparten av sjokoladen og delfiafette i vannbad, og bre utover en plate med bakepapir på 30*30 cm. Avkjøl i kjøleskap. Lag mintfyllet av melis, eggehvite og peppermyntedråper Ha mintfyllet utover den stivnede sjokoladen. La det stivne litt før du smelter resten av sjokoladen og fettet og heller oppå fyllet. Sett herligheten inn i kjøleskapet  og vent til alt er stivnet. jeg skar sjokoladen opp med pizza-hjul før den var helt stivnet. slik at det bare er å brekke opp når sjokoladen  er stivnet. Så kan man dyppe kantene i sjokolade så det blir fine og mint ikke renner ut.

I år brukte Margrethe silikonformer, og da ble det jo skikkelig lekre biter. Da tok hun først den smeltede sjokoladen i formen, når det var stivnet så tok hun mintfyll i, og til slutt sjokoladen på toppen. Da må alt få stå stivne i kjøleskapet en stund.  

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen middagstips på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#aftereight #mintsjokolade #sjokkolade #komfekt  #Jul #advent #fest  #enkelt #godt #Middagstips #middag #morsmiddag #glutenfri #melkefri #tradisjonsmat Hjemmelaget #mat frabunnen #av #Tradisjonsmat

Slik ble mine da jeg lagde i fjord, på bakepapir.

4 kommentarer

4 thoughts on “Mint konfekt

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *