Last Updated:

Mai Elin sin Ragugryte

Categories Alle oppskrifter, Kjøttretter

I går var jeg på besøk hos Mai Elin som er min barndomsvenninne, vi var fire stykker til sammen HER.Hun hadde laget en ragugryte som bare var utrolig smakrik og fantastisk god at denne måtte jeg ha oppskriften på. Hun lage en stor gryte slik at hun kan fryse ned å ha til middag seinere, det er jo helt genialt.  Denne kommer ungene mine til å elske også, så den blir nok laget noen ganger fremover vil jeg tro.

3 stenger stangselleri

2 gulrøtter

250 g bacon

2 løk

6 fedd hvitløk

smør til steiking (melkefritt om man ikke tåler melkeprodukter

1 kg  oksekjøtt gjerne høyrygg

4 ss tomatpurre

2 dl rødvin

2 dl oksekraft

Eventuelt med litt buljong

2 bokser hele tomater

2 laubærblad

1 ss oregano

1 ts muskat

1 ss sukker

1 liten bunt fersk timian eller tørket

1 god neve frisk basilikum eller tørketE

Skalken av parmesan (tåler man ikke melkeprodukter så hopper man over skalken) PS: Parmesan er laktosefri

Server raspet parmesan og  med pasta, Mai Elin hadde glutenfri pasta til oss alle, ingen klaget på det.

Skjær baconet i biter og steik i en tykkpannet gryte. Rens og del løk, hvitløk og stangseleri i biter og ha det i gryten, og surr det. Del kjøttet i biter og ha litt og litt i gryten så den ikke blir for nekjølt, stek til kjøttet er brunet. Ha på rødvin, og la det få frese litt i pannen, ha så på kraft, tomater , skalken av parmesan og krydder. La det få stå å puttre å koke i 5-6 timer, blir den for tykk tar du i litt mer vann, er den for tynn så tar du lokket av pannen den siste timen. Er det ikke nok smak så kan man ta i  buljong. Ta ut parmesanskalken før servering.

 

Del gjerne innlegget med familie og venner 😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#ragu  #hjemmelaget #middag #middagstips #morsmiddag #glutenfritt #Søndagsmiddag #Festmat #Godt #matfrabunnen #hjemmelaget #Ragumedoksekjøtt #Venninnemiddag #klubbmat #matåfrysened #frysnedmiddag  #glutenfritt #melkefritt #utenegg #laktosefri

 

 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Mai Elin sin Ragugryte

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *