Last Updated:

Lefse med lammekjøttdeig og egg(Babolle Nan)

Categories Blogg, Diverse retter, Retter med kjøttdeig

Hva jeg lærer av andre er bare helt fantastisk, jeg følger blant annet en side som heter “Ka ska vi ha te middag i dag”, en artig og lærerik side.   Der la Halsho Ali Mamad ut denne retten (for orden skyld , så har jeg fått tillatelse fra han) , og den så både spennende og godt ut, så jeg spurte hva som var i. Og Halsho var utrolig grei og hjelpsom, å han fortalte hva som var i retten, og viste hvordan den ble laget. Han brukte Liba brød(Det kan jeg ikke bruke siden det ikke er glutenfritt),Kjøttdeig av lam, brokkoli, gulerøtter, løk, egg, pepper, spisskummen, salt og ost.

Dette ble knallgodt, og veldig enkelt å lage. Virkelig noe man bør prøve til helgemat. Tusen takk for all hjelp og inspirasjon Halsho

Jeg har improvisert litt, og slik ble min variant:

Til en person:

Ca. 150 g kjøttdeig av lam, liker du ikke lammesmaken så bruker du den kjøttdeigen du ønsker. Han sa at man kunne bruke kylling eller bacon også.

1/2 liten løk

2 biter frossen spinat

Noen biter paprika

Noen biter tomat i små biter

2 egg

Spisskumen rundt 1/2 ts

salt

Pepper

2 tortillalefser (de glutenfrie er litt små, så man kan gjerne ha alt i en om man tåler hvete). Halsho brukte et brød som heter Liba brød som han kjøper på ekstra(det er ikke glutenfritt)

Ost om du ønsker å bruke det, jeg valgte å ikke ha ost i.

Rens og findel løken og de andre grønnsakene og ha de på en panne sammen med kjøttdeigen og surr til alt er ferdig. Bland egg og krydder og hell det over i pannen. Vil du ha på ost, legger du på osteskiver på.

Siden jeg brukte glutenfrie tortillalefse så varmet jeg de litt først, men kan du bruke de brødet som han bruker kan du ha det rett på omeletten. La det ligge i pannen noen minutter, og legg en tallerken opp på pannen, og snurr panne rundt slik at alt ligger på tallerken. Rull alt sammen, og del den i to (det Må du selvsagt ikke), og ha litt god salat til om du ønsker.

 

 

 

Følg gjerne bloggen på FB

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#Lammekjøttdeig #kjøttdeig #karbonadedeig #Får #Tortilla #enkelt #morsmiddag #midddagstips #Middag # #Melk #Hjemmelaget #mat #fra #bunnen #enkelt #godt #middag #middagstips #Morsmiddag #glutenfritt #uten #gluten #melkefritt

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *