Lammesteik med nypotet

Categories Alle oppskrifter, Kjøttretter

Bonusfamilien min kom på søndagsmiddag i dag, og det var på tide, for nå er det alt for lenge siden jeg har sett det. Det er høst og lam er da atter i butikken, jeg synes det er merkelig at det bare skal være lammekjøtt på høsten og i påsken, mens lagrene sprenges av lammekjøtt. I dag valgte jeg å steike lammesteiken i steikepose, det er lettvint, og all kraften er samlet så det er lett å ha i en panne for å koke saus av.

Til 6 personer:

Man regner 200 g rå steik pr person, for vekten minker litt under steiking. Steiken min var 1,5 kg så da ble det jo litt ekstra, men jeg vil heller ha rester en at det skal bli for lite.

5 hvitløksfedd

1 løk

2-3 gulrøtter

Timian

Salt

Pepper

Smør eller olje til steiking

Rens grønnsakene og ha det på en steikepanne med smør eller olje, og fres det lett, ha så på steiken å brun den rundt, og ha samtidig på timian, salt og pepper.

Ha alt i en steikepose og sett midt i ovnen, gjerne i en ildfast form eller brett på forvarmet ovn til 200 grader. Stei k i rundt 1. 15 – 1.30 timer, det er veldig lurt å bruke steiketermometer, det skal vise mellom 160-170 grader. Jeg foretrekker å ta den ut rundt 160 grader, og bare la den få hvile seg til den er nokså avkjølt. Da skjærer jeg den opp og legger på fat, så har jeg folie på, og setter den litt i ovnen rett før servering så den blir varm.

Jeg hadde egenproduserte mandelpoteter, det gikk litt i oppløsning, men var nydelig gode.

Hadde kokt gulrot, brokkoli og asparges.

Sausen;

Jeg brukte all kraften fra steiken, hadde i litt smør, soyasaus (glutenfri for min del), maizena, og salt og pepper og ga den et oppkok under omrøring. Jeg hadde en liten skvett fløte(plantebasert denne gangen) i på slutten, og litt sukkerkulør så den fikk rette fargen.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#poteter #Hjemmelaget #mat #fra #bunnen #enkelt #godt #middag #middagstips #Morsmiddag #glutenfritt #uten #gluten #lam #fårekjøtt #lamesteik #steik #med #bein

2 kommentarer

2 thoughts on “Lammesteik med nypotet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *