Last Updated:

Lammeskank i rødvinsaus med rotmos av selleri og poteter, og rotgrønnsaker i ovnen

Categories Alle oppskrifter, Kjøttretter

Denne anbefales å prøve!

Endelig fikk meg å Britt Elin til en middagsavtale med lammeskank og litt god rødvin til. Jeg har kjøpt en lam på Kvamme gård, for da kan jeg lage pinnekjøttet selv, og så får man jo masse flotte middager av et kjøtt som er i ypperste klasse uten å koste skjorten. Selvfølgelig litt arbeid å patere og lage til, men tar man seg litt tid går det helt fint. Jeg bestemte meg for å dele opp lammeskankene, for jeg klarer ikke å spise en hel, og da kan jeg jo bruke kjøttet seinere. Jeg kokte skankene i rødvin, og lagde saus av kraften, og hadde selleri og potetmos, og ovnssteikte grønnsaker til.

 

Britt Elin har strikket disse flotte gresskarene til meg. Skikkelig gøy.

 

Til 4 personer:

Beregne 1 lammeskank pr. person og rundsteik den litt i gryten før den settes på kok.

2 store gulerøtter

1 godt stykke med sellerirot eller selleristang

2 middels store løker

4 -5 hvitløksfedd

Ca. 5 dl vin (da kjøper man en billig vin på polet)

Vann så det dekker i alle fall halve skankene i pannen

3 buljongterninger (tåler ikke du som meg gluten, så sjekk buljongen den kan inneholde gluten)

1 ts salt

Pepper

Ha skankene i en steikepanne og steik det litt før man har det i en gryte man får det ned i. Ha så i vin, vann, buljong, grønnsaker og pepper(salt kan vente).

Kok skankene opp og snu de et par ganger i løpet av koketiden, som må beregnes mellom 1 ½-2 timer alt etter hvor store skankene er. Ønsker man å koke de tidligere på dagen, da avkjøler man alt litt og lar skankene ligge i pannen i kjøleskapet til det skal brukes. Før servering har man skankene i en ildfast form, i ovnen slik at de får en litt» krispi» skorpe. Bergen rundt 5 minutter på 250 grader, har man kokt skankene før på dagen anbefaler jeg å ha litt svakere varme, for da må de stå lenger i ovnen siden de er kalde (rundt 15 minutter på 200grader).

Rødvinsaus (en aldeles nydelig saus)

Ca. 5 dl av kraften som skankene er kokte i

Trenger man mer rødvin smak har man i litt til( jeg hadde bare i litt maizena blandet med vann)

Ca. 2 ss maizena

Salt og pepper

Ha kraften i en panne, bland maizena ut i litt vann. Kok kraften og hell på maizenablandingen under omrøring, slutt å helle i når sausen er passe tykk. Smak så til om du trenger mer salt, pepper eller rødvin.

 

Mos av poteter og sellerirot

Til 4 personer

8 vanlige poteter

Ca. 500 g sellerirot

50- 100 g smør (eller mer )

Salt og pepper

Skrell poteter og selleri og kok de til alt er mørt. Tøm av vannet og ha i smør og bruk en mikser, stauke eller stavmikser for å mose poteter og selleri. Ikke kjør blandingen for hardt og lenge, da kan den bli seig. Smak til med salt og pepper.

Grønnsakene var gulrot, beter og pastinakk med olje i en ildfast form på 200 grader. Steikte til det var mør, og da hadde jeg et lite strø med salt på.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

 

Vi hadde en god dessert til, men den skal dere få oppskrift på i morgen.

4 kommentarer

4 thoughts on “Lammeskank i rødvinsaus med rotmos av selleri og poteter, og rotgrønnsaker i ovnen

  1. Så flott både mat og pynt! Det er en fest å være middagsgjest hos rause, flotte deg 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *