Last Updated:

Lammebiff med fløtegratinerte poteter

Categories Airfryer, Grønnsaker, Kjøttretter

Jeg bare elsker lammekjøtt, jeg synes smaken er utsøkt. Nå vet jeg at det er langt fra alle som er enig med meg i det, men det trenger man jo heller ikke være, for smaken er som baken, nemlig delt.

Lammebiff eller den biffen du vil ha

Beregn mellom 100-200 g biff per. person. For min del er 100 g rikelig

Har du en jernpanne så er det best å bruke. Ha en god og varm panne  med smør/melkefri margarin. og legg biffen i pannen. Snu den når den er blitt brun/steikeskorpe , og når den andre siden også er blitt brunet, skrur man av platen, og lar biffen ligge i pannen, gi den en god pause Om du ikke har så tykt stykke biff, så holder det å gjenta denne prosessen rett før man skal spise. Ha på det krydderne du ønsker, jeg hadde bare salt og pepper. På denne måten får du en saftig og mør biff, prøv da vell!!!!!

Fløtegratinerte poteter:

4 personer

10 poteter

½ kinahvitløk eller 4 fedd hvitløk

Ca. 5 dl fløte /laktosefri(den skal nesten dekke potetene) Jeg brukte plantebasert fløte

Ca. 1 ts salt

 Pepper

1-2 dl raspet ost. Kan sløyfes, det gjorde jeg.

Ha fløten i en skål og ha i renset og finpresset hvitløk, salt og pepper i. Smak om det er nok salt, det skal være nokså salt siden potetene trenger en del salt.

Rens og del potetene opp i skiver og legg de fint i en ildfast form, og hell fløten over. Er det for lite fløte har du bare på mer slik at det nesten dekker potetene, dette vil variere etter hvilke form man bruker. Men ha heller på for mye en for lite fløte.

Sett formen midt i ovnen på 200 grader, den trenger rundt 45 minutter på å bli ferdig. I dag hadde jeg formen i airfryer på 180 grader i rundt 35 minutter.  Fløten skal være trekt inn i potetene. På slutten av steiketiden har man på osten, dette er for å unngå at osten blir brent.

Det er en fordel å la formen få hvile 5 minutter før man servere den.

Grønnsaker:

I dag hadde jeg steikt sopp, og kokt blomkål og gulrot.

Saus:

Saus er i grunne ikke nødvendig når du har fløtegratinerte poteter, men jeg hadde litt lammekraft som måtte brukes, så da kokte jeg den kjapt opp.

Ca 1 dl kraft

Ca 1 dl fløte/ laktosefri /plantebasert

1 klatt smør

1 liten skje maizena

1 terning buljong

Salt

Pepper

Litt sukkerkulør for å få farge

Litt vann som man koker ut pannen etter biffen er steikt.

Ha alt i pannen og kok opp under omrøring. Smak til med buljong, salt og pepper.

  • Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#fløtegratinertepoteter #poteter #Hjemmelahet #matfrabunnen #enkelt #godt #middag #middagstips #Morsmiddag #glutenfritt #uten #gluten #melkefritt #Morsmiddag #biff #lammebiff #helgemat

2 kommentarer

2 thoughts on “Lammebiff med fløtegratinerte poteter

  1. Jeg har ikke vært så glad i lam. Men jeg liker det kjempegodt på indiske restauranter 🙂 Passer godt i de grytene deres 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *