Last Updated:

Lag nye jordbærplanter

Categories Blogg, DIY, Planter

I år kjøpte jeg Corona, altså jordbærplanter. Jordbærene var aldeles nydelig og de ga masse bær første året.

Jordbærplanter er veldig lette å ta stiklinger av, og i går tok jeg meg endelig sammen å delte, og plantet de.

Man kan gjøre dette på to måter.

  1. Bare stikk hele stiklingen i samme potte som moderplanten er i, du trenger ikke skille den fra stilken. Om den bare får ligge opp på jorden lager den røtter.
  2. Klipp av over stikling , som du ser på bilde, legg den bare så vidt ned i jorden i en ny potte eller der du vil ha de, det stimulerer røttene til å vokse.

Normalt har jeg bare stukket stiklingene ned i potten igjen, dette gjør at jeg hele tinen har friske jordbærplanter. Men pottene jeg plantet disse jordbærplantene i er ikke så stor, derfor plantet jeg de i nye potter. De utstikkerne som vokser seg lange kan man klippe opp og plante enten der de allerede er eller i nye potter eller åker. Her er det så mye snegler at åker er uaktuelt, så det må stå på terrassen.

Nå er det bare å glede seg til neste år og forhåpentligvis masse jordbær.

Del gjerne med venner og kjente.

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole

#diy #tafrøfraplantene #samlefrø #jordbærplanter  #jordbær #Frø #taavleggeravjordbærplanter  #Forberednestevår

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *