Last Updated:

Kyllingwok med hjemmelaget woksaus

Categories Kyllingretter, Wok og woksauser

Jeg fikk en melding på Messenger om jeg hadde noen gode tips til wok saus, og da ble jeg hoppende glad og hodekvernen begynte umiddelbart å kverne. Så om andre har ønsker eller noe de lurer på  så ta kontakt.  Slik ble dagens middag, og etter min mening ble den nydelig godt, objektiv som alltid 😁

De grønnsakene jeg har brukt er som vanlig de jeg hadde i kjøleskapet, så du trenger ikke ha samme grønnsakene som meg, bruk de du har og liker.

Til 4 personer:

Ca. 500 g kyllingfilet eller tilsvarende beinfri kylling (man kan ha andre ting også som kjøtt og fisk eller vegetar for den del)

2-3stor gulerøtter 

6-8 buketter blomkål

1/2 paprika (rød)

10-12 rosenkål (jeg hadde rester etter jul og det smakte nydelig i wok, men du må ikke kjøp det for det står her)

1 bunt vårløk

1 pakke sukkererter

 

Saus: 

4 ss hvitvinseddik

1 1/2 ss brunt sukker (brunt sukker gir en ekstra god smak, og er å foretrekke, men man kan bruke annet sukker)

6 ss soyasaus (glutenfri for oss som må ha det)

4 ss ketchup

1 terning kylling buljong eller tilsvarende med annen buljong (husk å sjekk om den inneholder gluten om dere ikke skal ha gluten)

2 ts maizena

1 fedd hvitløk som finhakkes eller bruk hvitløkpresse

ca. 3 ss vann

Skjær kyllingen i biter og begynn å steik den først. Rens grønnsakene, gulerøttene skjeres  i tynne biter siden de trenger litt tid i pannen, og fortsett med blomkål,  og de andre grønnsakene. Jeg bruker ikke å ha sukkererter og vårløk i før helt på slutten, da bevarer de  sprøheten.

Ha grønnsakene litt og litt i en god og varm panne med smør eller olje, men ikke alt for varm. La det hele få surre til de er møre.

Bland alle ingrediensene til sausen i en kopp eller skål og rør maizenanen godt ut. Hell blandingen over woken, og la de få surre under omrøring et minutt eller to.  Har du ikke hatt i sukkererter og vårløken er tiden inne nå.

Jeg trengte litt salt og pepper i, men smak om du synes det er nok smak (Jeg er nok i overkant glad i salt)

Del gjerne med venner og kjente.

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#wok #grønnsaker ##hjemmelaget # Randisinwoksaus #Sunt #godt #enkelt #Middag #tips #middagstisp #Glutenfri #melkefri #laktosefri #mors #middag #morsmiddag #Oppskrift #matblogg #blogg #bloggtoppm #hjemmelaget#matfrabunnen

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *