Kylling med søtpotet og grønnsaker i ovnen

Categories Grønnsaker, I ovnen, Kyllingretter

Min gode venn og nabo Ingrid var uheldig å måtte på sykehus, så da må man gi litt omsorg, og hva trenger man mer en god mat når man har vært der. Jeg ante ikke hva jeg skulle lage, men hun er veldig glad i mat i ovnen så da ble det slik i dag. Jeg har fortsatt masse urter ute på terrassen, så smaken ble hva jeg hadde der.

Her er det bare å bytte ut grønnsaker og krydder, lag mer eller mindre, det er kun fantasien som begrenser oss.

Til to personer:

Ca. 4 overlår eller 2 lår av kylling

GRØNNSAKER.

Bruk gjerne andre grønnsaker du liker og har, det blir nydelig uansett 😀

1 løk

En søtpotet

4 bunter blomkål

1 stor nepe

3 tomater

Ca. 3 bunter brokkoli Den hadde jeg i helt på slutten av steiketiden.

1.5 dl olje3 hvitløksfett (her velger du selv, ta gjerne mer eller mindre)

KRYDDER, bruk de krydderne du har om de er fersk eller tørket

Persille

Rosmarin

Oregano

Gressløk

Litt løpstikk

1 ss. spisskumen

Salt (det krevdes litt mer salt og pepper en jeg hadde trodd, men nå er jeg en person som bruker en del salt

Pepper

Ca. 1 dl olje

3 hvitløksfett (her velger du selv, ta gjerne mer eller mindre)

Smør på toppen, det kan sløyfes

Rens og del alle grønnsakene og del de opp i båter og bunter, og ha de i en ildfast form. Ha olje i en kopp/skål og hakk alle krydderne og hvitløken, eller ha i tørket krydder og salt, smør godt inn på kyllingbitene, og tøm resten over grønnsakene. Legg kyllingen opp på grønnsakene, og sett formen midt i ovnen på rundt 220 grader(ovner er utrolig forskjellige, men jeg måtte ha det på min ovn. Bruk lavere temperatur om du vet at ovnen din er litt sterkere en min). Steik i rundt 40-45 minutter til kyllingen og grønnsaken er ferdig. På slutten av steiketiden hadde jeg noen klatter smør på grønnsakene. Jeg hadde ikke noe mer til, det er jo søtpoteter så det var mye mat!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kylling #i #ovnen #Søtpotet #Overlår #Enkelt #godt #sunt #middag #middagstips #Morsmiddag #mat #fra #bunnen #hjemmelaget #Glutenfritt #melkefritt #Uten #melk #Gluten

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *