Last Updated:

Knakende gode lavkarbo knekkebrød

Categories Brød

Disse knekkebrødene har jeg laget i mange år, og jeg blir sjelden lei de. Knekkebrødene er uten mel, naturlig gluten og melkefri, og knakende gode. Jeg har alltid med meg knekkebrød i en  boks, den ligger i vesken, så da er jeg alltid berett uansett hva som skjer. De står på kjøkkenbenken med et kjøkkenhåndkle på seg, og  der kan de stå i evigheter. Det blir alltid “smuler” av de, og smulene bruker jeg i kokosyoghurt med bær på, ikke noe blir kastet.

Du må gjerne bruke andre frø, jeg varierer stadig på hvilke frø jeg har i, og du kan gjerne bruke nøtter. Havregryn gjør at knekkebrødene ikke blir så sprø, derfor bruker jeg ikke det.

Til 4 brett bruker jeg:

5 dl linfrø (ca. 350 g)

5 dl Solsikkefrø (ca. 300 g)

5 dl  Gresskarkjernefrø (ca. 350 g)

2 ss fiberhusk

3 ss olje

9 dl vann

1 strøken ss salt (synes du det er for  mye salt bruker du bare mindre)

Ha alt i en kjøkkenmaskin(den kan også lages i en bolle og blandes med en sleiv), og rør alt godt sammen. Da er røren veldig tynn, men den skal stå å svelle til deigen er henger sammen, det vil ta rundt 1-1 1/2 time. Den skal være nokså bløt når den er ferdig til å kjevle ut, skulle deigen mot formodning bli veldig tørr, har du litt vann i , og blander godt før man kjevler knekkebrødene utover.

Ha litt av deigen på et bakepapir, del en brødpose, og legg opp på deigen(bakepapir. deig og så plastposen opp på deigen, da er det enkelt å få deigen utover). Har du kjevle så bruker du det å trykker/rulle deigen utover(det er lett siden deigen er så pass bløt), har du ikke kjevle kan du bruke en flaske med vann eller en vinflaske. Bruk en slikkepott å dele deigen opp i firkanter før deigen steikes.  Forvarm ovnen til 200 grader og helst varmluft om du har, da kan man steike flere brett samtidig. Det tar rundt 30 minutter å steike de ferdig, men dette kan variere alt etter hvor tykke man lager knekkebrødene. Noen ganger begynner de å bli litt svidd uten at de er ferdig, da tar jeg de ut, og når alle er steikt setter jeg de knekkebrødene som fortsatt ikke er helt ferdig inn i ovnen på svak varme og døren på gløtt. Da blir de knasende gode.

Smulene av knekkebrødene bruker jeg sammen med kokosyoghurt og bær. Jeg bruker også frosne bær #

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#Knekkebrød #Lavkarbo #Glutenfri #melkefri #sunne #gode #enkel #Morsmiddag #Lunsj #frokost #kvelds #niste

2 kommentarer

2 thoughts on “Knakende gode lavkarbo knekkebrød

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *