Last Updated:

Ferskt kjøtt i løksaus

Categories Kjøttretter

Nydelig tradisjonsmat.

1 kg oksekjøtt

1 stor løk

1 fedd hvitløk (kan sløyfes)

3 gulrøtter

2 buljongterninger

1 laurbærblad

Pepper

smør til steiking

Vann til det dekker kjøttet

Ca. 1 ss 7% eddik

2 ss maizena

1 dl fløte kan sløyfes (jeg brukte litt soyamelk). Vil man ha den uten fløte eller lignede, bruker man bare litt vann til å blade maizenaen ut i.

Litt purreløk eller vårløk så maten får litt farge

Rens og skjær løken i skiver, del kjøtte i biter, og steik alt godt. Hell på vann og buljong, laurbærblad, gulerøtter og pepper, og la det få koke under lokk til kjøttet er mørt (tiden det tar vil være avhengig av hvilke kjøtt man bruker og størrelsen på bitene, men beregn minst en 1-1 1/2 time, sannsynlig mer).

Når kjøttet er kokt blander man ut maizenanen og har den i pannen, og gir det hele et oppkok under omrøring. Ha i eddik og smak til med eventuelt mer salt, pepper, eddik. Man kan ha i litt sukker, men det følte jeg ikke trengtes. Hakk opp purreløk/vårløk og ha i de siste minuttene før servering.

Jeg hadde kokte poteter og litt ertepure til.

Ertepure lager jeg med å ha smør i en panne, hadde frosne erter i når smøret er smeltet. Lot ertene bli varm, så bruker jeg en stavmikser å moser det til en pure. Så smaker jeg den til med salt og pepper. Jo mer smør jo bedre 😉

#Oksekjøtt #tradisjonsmat #Middag #middagstips #Morsmiddag #Glutenfritt #melkefritt #Søndagsmiddag

2 kommentarer

2 thoughts on “Ferskt kjøtt i løksaus

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *