Nå har jeg blitt invitert så mange ganger på middag til min gode nabo Ingrid, så nå var det på tide å invitere igjen. Kjøttkaker i ovnen er bare super grei måte å steike kjøttkaker på, man slippe å stå i den steikeosen, og man kan ha både grønnsaker og poteter i samme form.

Grønnsakene: PS. er det noen grønnsaker man ikke har eller liker, så kan man bytte ut. 

8-10 poteter

4-5 gulerøtter

1-2 løk

Litt selleri (jeg hadde to skiver), kan sløyfes

Litt brokkoli, men den tok jeg i på slutten av steiketiden

Og en bit med rødkål

5 dl vann (jeg brukte kraft fra fryseren i stede for vann og buljong)

2 kjøtt buljongterninger eller tilsvarende med pulver

Pepper

Sett steikeovnen på 210 grader. Rens og del alle grønnsakene (potetene bør ikke være i for tykke skiver), ha de i en ildfastform eller en langpanne. Kok opp vann og ha buljongterningene og pepper i til buljongen er oppløst. Hell buljongvannet eventuelt kraft, over grønnsakene og sett de mitt i ovnen, da får poteter og grønnsaker begynt å steike siden de tar lengst tid på å bli ferdig.

Så begynner man med kjøttkakene

4-6 personer (man kan fryse det som blir til overs, eller momses seinere )

800 g karbonadedeig/kjøttdeig (jeg hadde igjen to pakker av Kvamme gård sin helt magiske karbonadedeig som jeg brukte).

2 egg

2 ss  pulverbuljong

1 løk (kan sløyfes, det gjorde jeg i dag)

Pepper

Salt

Ca. 1 1/2 dl- 2 dl vann

1 ss Potetmel

Rens og finhakk løken, og ha den i en bolle sammen med deigen, buljong salt, pepper, potetmel og vann. Bland alt godt sammen. Jeg lager alltid en liten prøvekake på steikepannen så jeg vet at kakene blir perfekt på smak.

Kakene formet jeg og la på  en skjærefjøl, og da alle var ferdig formet tok jeg formen ut og hadde kjøttkakene opp på grønnsakene. Så satte jeg formen inn i ovnen igjen. Underveis

snudde jeg kjøttkakene så de fikk steikeskorpe på begge sider. Potetene var ferdig på ca. 45 minutter så det var lurt å ha formen inn i ovnen før jeg lagde kjøttkakene.

Saus: Man MÅ ikke lage saus, men kan bruke kraften som den er.

Kraft fra kjøttakeformen det er ca. 4 dl

En god  klatt smør, rundt10-15 gram

1 dl fløte/melk/laktosefri eller som jeg brukte plantebasert fløte (man må ikke ha det i, men jeg synes det blir en runnere smak.

1 1/2 ss maizena

Pepper

Salt og eventuelt mer buljong

Litt sukkerkulør

Hell kraften fra formen og over i en panne og ha i smør. Ha fløte og maizena i en kopp og bland det ut, og hell det i pannen og  kok opp under omrøring. Ha i litt sukkerkulør og smak om sausen er passe saltet og pepper. Du kan helle sausen over i den ildfaste formen/langpannen eller ha den ved siden av.

I dag ble det ertepuré  av frosne erter til

 

Til ertepuré brukte jeg en pakke med frosne erter og kokte disse opp med litt vann (ta vare på kokevannet om du skulle trenge mer væske i puréen).

Jeg slo av mesteparten av vannet, hadde en klatt smør i og smakte til med salt og pepper, og moste det med stavmikser.

 

 

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#Kjøttkakeriovnen #stekeovn #kjøttkakerpåtopp #enkelt #godt #utenmelk #utengluen #Middagstips #søndagsmiddag #Middag #morsmiddag #allergi

2 kommentarer

2 thoughts on “Kjøttkaker i ovnen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *