Last Updated:

Karianne sin vegetar-risotto

Categories Blogg

Min skjønne svigerdatter Karinne lagde middag da de var på besøk her i påsken, og den smakte nydelig god, man trenger rett og slett ikke noe kjøtt til. Det er veldig lenge siden påske, men slik er det når pc sviktet.

500g Risottoris, gjerne arborio

4 Sjalottløk

3 fedd Hvitløk

1,5 liter Buljong

Smør

1 pkke Asparges

1 pakke vårløk

1/2 pose frisk spinat

1 raspet Parmesan

1 pakke Soltørket tomat

4 dl rødvin, hvitvin går også

Vi brukte 500 gram risottoris til fem personer. Det var arborioris. Det ble rikelig til fem personer

Først kutter du opp tre – fire sjalottløk og tre hvitløksfedd, som du freser i smør eller olivenolje i en jerngryte. Det skal bare gulnes litt på middels varme. Ved siden av koker du opp 1,5 liter buljong; det kan være grønnsaks- eller kjøttbuljong. Risen heller du over i jerngryta, og ha i mer smør eller olje. Så heller du gradvis over buljong, slik at risen holdes fuktig og etter hvert blir myk.

I risotto kan du bruke hva som helst av grønnsaker. Vi hadde squash, vårløk, asparges og spinat. I tillegg en neve soltørket tomat, som ikke må være veldig salt. Grønnsakene har du oppi mot slutten, så de fortsatt er litt spenstige når retten serveres. Vi brukte en rødvin fra Piemonte, Pietro di Campo Silenzio Barbero, og helte noen gode klunker i risotto-blandingen. Til slutt river du noen  never med parmesan og har over, og en spiseskje med smør. Server gjerne med en frisk og enkel salat, og ha parmesan på bordet.

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Karianne sin vegetar-risotto

  1. Jeg elsker risotto! Så denne må jeg også prøve. Pleier å lage en risotto med kylling og cashewnøtter, og da bruker jeg hvitvin. Rødvin har jeg aldri prøvd, så det må testes. Takk for oppskrift. Gleder meg til å prøve denne!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *