Last Updated:

Kan man få grønne fingre?

Categories DIY

Jeg har noen lidenskaper og de er alle av den kreative sorten. At to av de er mat og fysisk aktivitet er vel ingen overraskelse, men i tillegg  jeg elsker også alt som gror og vokser, lage ting/gjenbruk, og er utrolig glad i å dekorere/stayle eller hva det nå heter.

Som med alt annet her i livet tror jeg at alle har noen ting som man overhode ikke er noe for en, som strikking for min del. Men mange ting TROR vi at vi ikke liker får til, og det uten en gang å ha forsøkt. Min datter Miriam er en av de som trodde hun ikke hadde grønne fingre, men etter disse rådene lever alle plantene fortsatt etter et halvt år 😍. Derfor tenkte jeg å komme med noen veldig enkle tips om hvordan man kan holde liv i potteplanter. Dette gjelser også i høyeste grad urter. planter

  1. 1. For det alle første ALT som lever må ha tilførsel av næring, også planter. Så har du en potteplante bør den få næring 1 gang i uken ra våren og frem til høsten. ra høsten og til våren igjen holder det lenge med en gang i måneden, for da har de hvileperiode.
  2. 2.Alle planter trenger ulik mengde vann, og dette kan selvfølgeligvære en utfordring om man ikke kan eller har erfaring om diverse planter. Men fatt mot, for det finnes en veldig enkel måte å løse dette på. Sett plantene i noe med vann i som i vasken, en balje, bøtte eller de bare står i skålen. Vann plantene veldig godt, sett mobilen din på nedtelling i 20 minutter, og når mobilen varsler tømmer du vannet som er igjen ut av plantene.  Da har de fått den mengden de selv trenger, og de står ikke konstant i vann, for de liker de ikke.

 

 

 

 

 

 

 

3.  Jorden på plantene bør skites en gang i året, dette er for i jorden er det masse næringsstofer  og plantene “eter/bruker” jorden opp. Det er viktig å bytte jord en gang fra våren (fra februar er helt greit) til ut august. Da er det enklere å få plantene til å røte seg før de skal gå i hvilemodus. Har planten vokst bør den å en større potte. 

4. Noen planter trenger mye lys andre er ikke så nøye på det. Noen tåler direkte sol til en viss grad, mens andre ikke. Flytt de rundt om du har gitt nok vann, gjødsel osv. og den fortsatt ikke trives. Til slutt finner du et sted som er perfekt 😀

#Planter #potteplanter #behandling #holde #i #livet #Vanning #gjøttsling #bytte jord #middag #middagstisp #morsmiddag #mors #middag #diy

6 kommentarer

6 thoughts on “Kan man få grønne fingre?

  1. Fint med noen tips 🙂 Jeg er vel sånn midt på treet flink med blomster og planter.. Bruker ikke mye tid på “stell” men har i åras løp funnet ut hva som funker best her hos meg.. Fin dag videre <3

  2. Se der ja 😀 Jeg har jo ikke brukt mye tid på inneplanter. det har liksom blitt madammen sitt. Men nå kræsja jo værgudene drivhuset mitt i fjor vinter… så kan det hende jeg pirker borti inneplanter. Takk for tips 😀

    1. Det er litt morrsomt at menn kan grave i jorden utem, men ike inne. Men levende vekster er utrolig bra for både innemiljø og utemiljø, så hjelp konemor du.

  3. Gode tips! Jeg har mye å gå på når det gjelder plantene mine.
    Jeg er sånn at jeg nesten blir litt nervøs når folk kommer med potteplanter til meg. Litt sånn at jeg får prestasjonsangst! Jeg er redd jeg ikke skal klare å passe godt nok på de, at de skal dør? Kanskje den som ga meg planten vil bli såret, eller lei seg.
    Jeg liker bedre å få skårne blomster! De er det ingen som forventer at du skal få til å vare lenge!

    1. Det er jeg helt sikker på at ingen som kommer med blomster blir lei seg om man tar live av den. Jeg tror alle gir for det er noe som er grønnt og fint. Forsøk å se gleden i blomsten, de er stort sett takknemelige skapninger. Jeg tror neppe noen som aldri har tatt knekken på både en og to blomster 🙂 Avskårne blomster er jo nydelig, og enig i at det er veldig kjekt å få. <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *