Julegrøt som kan lages uten melk (Vegetar)

Categories Diverse retter, Minus melkeprodukter

Grøt  har vel like lange tradisjoner her i Norge som jordbruket. så det blir nesten ikke jul uten risengrynsgrøt til lunsj. Nå er det slik at vi har blitt mange som har utfordringer med det tradisjonelle kostholdet, og da må man tilpasse det. For over 20 år siden startet jeg opp en bedrift for å lage mat til mennesker med forskjellige utfordringer med maten, da måtte jeg importere mange av råvarene for å kunne lage mat. Heldigvis og takk og pris, er dette nå blitt millioner ganger bedre, om ikke mer.  Bare for melk er det nå kommet adskillige sorter med som alternativ, og jeg bruker forskjellige typer hele tiden. Men selv de er så forskjellig at man kan nesten ikke anbefale en type melk/fløteerstatning som alle tåler. Dessverre er det flere typer jeg ikke kan bruke, men heldigvis mange igjen siden utvalget har blitt så enormt mye bedre. Derfor kan jeg ikke skrive hvilke type alternativ melk eller fløte man bør bruke, for man reagere på forskjellige ting i den. Det er kun en måte å finne det ut på, og det er å forsøke seg frem, hver og en.

4 personer:

3 dl risgrøt

1,8 l alternativ melk(i fjord brukte vi rismelk pluss litt alternatfløte) eller vanlig melk/laktosefri,(jeg synes grøten blir ekstra god om man har i litt alternativ fløte man tåler)

En klype eller to med  salt

Litt smør (melkefritt om du skal være helt melkefri)

Litt ekte vanilje kan heve smaken et lite hakk

Kokes under omrøring, og kokes til den er tykk rundt 45 minutter.

Husk mandel i grøten og en marsipangris til premie 😍

Husk mandel i grøten og en marsipangris til premie 😍

#julegrøt #risgrøt #uten #melkeprodukter #godt #Middagstips #middag #morsmiddag #glutenfri #melkefri #tradisjonsmat Hjemmelaget #mat #fra #bunnen #av #Julaften

4 kommentarer

4 thoughts on “Julegrøt som kan lages uten melk (Vegetar)

  1. Veldig glad i grøt..og det skal jeg ha i morgen , så blir det riskrem til julaften også..med vanlig melk her da.. men kjekt med alternativer for di som ønsker /trenger det… Riktig fin jul til deg <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *