Jambalaya på min måte

Categories Alle oppskrifter

Jambalaya er fra Spania og Frankrike og det finnes sikkert like mange måter å lage den på som det er folk i verden, og her kommer min variant. Jeg kom tilfeldigvis inn på en oppskrift fra Rema 1000, og da måtte jeg åpne både skuffer å skap for å se om jeg hadde alt. Som vanlig hadde jeg ikke nøyaktig det som stod i oppskriften, men det spiller da ingen rolle, da tilpasser man det bare. I  oppskriften var det kylling, men siden det skulle være både bacon, reker og choritso syntes jeg det var for mye av de gode så den kuttet jeg ut. Reker hadde jeg heller ikke, men jeg hadde scampi, og det er ingen dårlig erstatning. Utrolig nok hadde jeg heller ikke erter, men de ble glatt byttet ut med edamamebønner. Jeg hadde risottoris, men forsøker å spise litt mindre karbohydrater, og da er sort ris bedre en hvit ris. Så da kan vi begynne på oppskriften

Til 2 personer:

1 1/2 dl ris, bruk gjerne risottoris

5 dl vann

2 kyllingbuljongterninger , har du kokt kraft selv så bruk gjerne den.

3 hvitløksfedd

1 stor løk

1 chili (her bestemmer du selv hvor mye du vil ha i)

Ca. 150 g bacon

1 paprika

1/2 boks knuste tomater

Ca. 200 g chorizo

Ca. 300 g scampi. Man kan ha mer eller mindre, pluss et fedd hvitløk (man kan ikke steike scampi uten å ha hvitløk i, det er min mening 😁

1 ts paprikapulver , jeg brukte den røykte

1 ts timian

2 ts gurkemeie

Salt

Pepper

Ca. 150 g edamamebønner eller grønne erter (liker du ikke erter så kutter du det ut)

Vil du bruke brun/sort ris så må den skylles, kokes opp og sile av vannet, og så ta i nytt kokevann med buljong i. Kokes i rundt 20 minutter.

Rens og del chili, hvitløk, løken og paprika ha de i en panne med olje. Skjær opp bacone og ha det i pannen og la de surre med.  Ha i de knuste tomatene og krydderne og la det få koke sammen.

Scampien steikte jeg med et fedd opphakket hvitløk, og et dryss salt, det tar bare et minutt på hver side så er de ferdig.

Hell risen over i gryten og bland godt sammen, smak eventuelt til. Helt på slutten har man i bønnene, oppdelt choritzo og scampi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

 

#jambalaya ##scampi #  #Hjemmelaget #matfrabunnen  #morsmiddag

 

 

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *