Last Updated:

Hvordan koke uten komfyr, og minke strømutgiftene !

Categories Blogg

Nå som strømprisene så høye må i alle fall jeg være ytterst forsiktig for å kunne klare meg økonomisk. Men dette tipset kan brukes om man ikke har komfyr i en periode, som når man pusser opp. Eller man er et sted uten strøm, og må være litt kreativ, med bare vedfyring eller gass.

Under har jeg brukt brokkoli, men dette kan man gjøre med alle mulige grønnsaker, også poteter. Det man må huske på er at man må velge så små poteter som mulig, og skjære opp grønnsakene i så tynne/små biter som man kan. Har man bare store poteter, kan de skrelles og deles i små biter. Brokkoli er lett og kjapt å få perfekt kokt. Men poteter og andre grønnsaker må man ha i enten en kjele eller en skål med lokk som tåler kokende vann. Kok opp vann på vannkoker, eller der du har mulighet å koke vann, det kan være stormkjøkken, mikro, gasskomfyr, eller på vedovnen den bruker jeg hele tiden å lage mat på. Ha det du vil ha kokt i gryten hell vannet over,  sett på lokket, og pakk det godt inn i en dyne, ullteppe eller lignede. Om du kan koke opp, men vil gå på tur eller spare strøm, anbefaler jeg å koke store ting som poteter opp sammen vannet, da får de de lille ekstra mens vannet koker opp. Selvfølgelig er dette noe man må planlegge, for det tar lenger tid en vanlig. Men du vil bli overasket over hvor fort de går med denne metoden. Det er ikke bare grønnsaker jeg gjør dette med, men også egg. Dette er også en sikker metode uten brannfare om man vil gå tur, og å slippe å ha noe på komfyren.

 

Slik gjør jeg det med brokkolien om jeg skal ha gjester og det er mange panner på komfyren. Først renser man brokkolien i de bitene man vil ha, så tar man en skål med kokende vann å har brokkolien opp i, og setter på lokket. Da blir brokkolien helt perfekt, for vannet blir jo kaldere å kaldere, så brokkolien kan ikke bli overkokt. Dette har jeg gjort mange ganger, og det fungerer hver gang.

PS: Man kan selvfølgelig ikke gjøre dette mange timer før gjestene kommer, da må man i så fall pakke den inn i et teppe eller en dyne.

 

 

 

 

 

#miljøvennlig #bærekraftig #vegan #veganmiddag #glutenfritt #melkefritt #hjemmelaget #matfrabunnen #middagstips #morsmiddag #brokkoli #kokingavbrokkoli #alltidperfektkokt brokkoli #Kokingutenkomfyr #Brukminimaltmedstrøm ##utenstrøm #Dyrstrøm #sparstrøm #Kokgrønsaker #alternativmåteåkokematpå #matutenstrøm #lagmatutenstrøm #brannforebyggende #gåturutenbrannfare #Kokmatnårduerpåturutenbrannfare

4 kommentarer

4 thoughts on “Hvordan koke uten komfyr, og minke strømutgiftene !

    1. Det fungerer som fjell. Men klart at slik som poteter tar en god del lenger tid en brokkoli. Legger du det i sofaen, så kommer du hjem til oppvarmet sofa også😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *