Last Updated:

Invitert på Libanesisk middag!

Categories Blogg, Diverse retter

Min datter er blitt venninne med en som er fra Australia, men moren er fra Libanon, og dermed er vant å både å spise og lage Libanesisk mat. Jeg ble veldig overasket da jeg også ble invitert på middag hos Danielle og mannen hennes, det er jo utrolig raust og inkluderende. Danielle har holdt kurs i matlaging, men akkurat nå venter hun sitt andre barn om ikke så lenge, så da står dette på vent. Men hun kommer nok til å fortsette når tiden er inne, foreløpig har hun hendene fulle med lille nydelige Leon og sin voksende mage.

Danielle hadde virkelig lagt sin sjel i alle rettene, og det var ikke få. Det var mat til en hel arme, og dette er ikke hurtigmat. Hun og mannen hadde stått i mange timer å forberedt alle slag retter og det var virkelig det beste jeg har smakt noen gang. Og for å si det slik, nå forstår jeg endelig hvordan falafel skal både smake og se ut. Nå må jeg vel tilføye at falafel lages på mange forskjellige måter alt etter fra hvor i verden og hvem som lager det, akkurat som fore eksempel med kjøttkaker her i Norge.

 

Falafel til Danielle var utrolig flott i fasong, men det smakte enda bedre, jeg kunne spist det hver dag.

Danielle hadde et redskap som var med å forme falafelene, dette gjorde at det fikk en nydelig fasong, og det var passe tykke da det ble fritert.

Hun brukte en stekespade for å forme det, og hun hadde en fascinerende teknikk. Spør om dette er noe man mestrer første gangen man forsøker!

Humus ble laget på et blunk, sammen med oppskårne grønnsaker. Det fikk vi da vi kom, det var nydelig godt.

Lammeruller, som var full av nydelige smaker, og ble servert med tzatziki.

Tabbouleh som er laget med bulgur, men det er ikke glutenfritt, men kan bytte bulgur ut med quinoa som er naturlig glutenfri.

Hun var så omtenksom at hun hadde lagd ekstra ratatouille så Marte og meg fikk ekstra siden det var bulgur i  Tabbouleh. Men hun lagde likevel Tabbouleh til oss også uten bulgur, så her er alt gjennomtenkt.

 

 

 

Litt av et bord som var dekket for oss.

 

Lammedeigen før den ble formet til pølser, og steikt.

Tabbouleh var det masse bladpersille i, og den hadde Danielle en veldig fin teknikk for å skjære opp. Hun tok en strikk rundt stilken og brukte en skarp kniv å skjære det opp med, Hun gjentok prosessen mange ganger.

 

Det var masse fint oppdelte tomater i salaten, det er ikke  rart det tar tid å lage mat når man lager mat med presisjon.

Det var egentlig min intensjon å få med meg alt Danielle sa hvordan hun laget det, men jeg var litt for sliten, og ikke minst at det var jo så enormt mye fantastisk mat, at jeg til slutt gikk det helt i ball. Så jeg lente meg tilbake å bare nøt all den fantastiske gode maten. Det er jo mulig at hun kommer til å holde nye kurs når tiden er moden, da er det bare å melde seg på kurs, og glede seg!

Instagram kontoen hennes heter “a.little.taste.of”

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#libanesiskmat #gjestfrihet #Falafel #Tabbouleh #tzatsiki #Middag #morsmiddag #middagstips #gjester #Matfrabunnenav #Hjemmelaget

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Invitert på Libanesisk middag!

  1. Så utrolig rasut og inkluderende å invitere slik. Masse spennende matretter dere fikk servert 🙂 Ja da var det, som du også skriver, bare å nyte! 🙂 God tur hjem 🙂 Lade litt batterier før vi skal fjase rundt om i Trondheims gater 🙂 🙂

  2. Wow, så spennende og hyggelig å bli invitert på så mye god, libanesisk mat! Kan tenke meg dette smakte godt. Artig å se hvordan hun formet falafel. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *