Innbakt torsk med kortreiste grønnsaker

Categories Fiskeretter

Det gror og vokser på altanen min, og i dag har min datter og kjæresten vært på besøk, og som kom det en ekstra gjest ut av det blå. Og det bra er jo at jeg aldri lager for lite mat, det må være rikelig når jeg har gjester. Sist de var her ønsket Tom seg fisk neste gang han kom på besøk, og der jeg jeg ikke vond å be. Men min datter er ikke så glad i vanlig kokt torsk så jeg måtte finne på noe annet, og det var meningen at jeg skulle panere, men jeg hadde ikke paneringsmel, så da var det å tenke nytt.

Jeg har gulerøtter, hvitløk, knutekål og reddiker og mye annet på terrassen og i dag hadde vi disse grønnsakene til middag, jeg smørdampet de. Knutekålen trenger lang koking, så de kokte jeg først med potetene og siste delen med de andre grønnsakene.

Beregn  rundt 150 g skinn og benfri filet av torsk pr person

Rørern bestod av:

2 egg

Ca. 2 dl sodastremvann/kulsyrevann eller faris uten smak

3 ss mel (jeg brukte toro sitt grove, for det var det jeg hadde). Man kan bruke maizena eller det melet man liker å tåler

1-2 ts salt (fisk trenger mye salt. Du kan steine en liten prøve før du steiker alt for å teste om du synes det er nok.

Pepper

1/2 ts bakepuler

Ha i egg og vann, og rør i mel, salt, pepper og bakepulver, røren skal være nokså tykk. La gjerne røren få svelle litt før bruk. Skjær fisken opp i passe store biter, og legg de i røren. Ha en god og varm steikepanne med smør før du begynner å steike fisken. Man kan fritere også om man ønsker det, men jeg synes det er mye styr og kav, så jeg brukte steikepanne.Når man har lagt på et fiskestykke så snur man det nokså kjapt slik at røren ikke renner av men stivner.Steik så fisken til den er gylden brun på begge sider. Fisken skal ikke steike for mye da blir den tør.

Jeg tok en hvitløk og vårløk fra hagen og hadde i smeltet smør, det var nydelig til.

 

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Innbakt torsk med kortreiste grønnsaker

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *