«Hva er et dikt?»

Categories Dikt av Ove

Oven er i full fyr for tiden og produserer dikt så blekke spruter!  Han har fått en utfordring fra Hildegunn med bloggen Hverdagsmagi, og han fikk en laaannnnggg liste  over tema. Og dette løste Oven lett med å lage et dikt av det, enkelt å greit 😍 (for man da)

Ha en nydelig fin lørdag🌞

En liste med forslag til dikt jeg fikk,
av Hverdagsmagi, ja grundig til verks hun gikk.
En rekke med stikkord hun i mailen noterte
og lurte på hvordan jeg diktene mine systematiserte.

Høst, glede og frykt, var blant ordene hun ønsket å ha med
og ord som kreativitet, optimisme og pessimisme ville hun også se.
Mangfold og mental alder var også med på listen,
sammen med ferie og helg, som også ble dratt ut av kisten.

Ja, nå kommer høsten, til glede for noen og frykt for andre.
Hos noen vil kreativiteten og optimismen sammen vandre.
Med gleden over de muligheter høsten dem gir,
kjenner andre hvordan høsten og vinteren i kroppen svir.

Mangfoldet, med sin mentale alder til høsten seg kvier,
imens de om sin pessimisme til denne årstiden, stille tier.
Det meste av det som kalles ferie, er også over,
imens naturen nå tar seg fri og legger seg ned og sover.

Når naturen nå tar seg en velfortjent hvil,
så er det nå hevdet over enhver tvil
at det er i mørketiden vi skulle hatt fri
på linje med syklusen i naturen, så og si.

Men nå er det fredag og endelig kommer helgen
med atter et dikt om å være litt på felgen.
Ja, du får bare ta til takke med det du får
og håpe at alt blir bedre til neste år.

Men, si meg, hva er nå egentlig et dikt?
Er det noe du vil huske og minnes, på sikt?
Eller er det som nyhetene media deg daglig fremmer,
hvor av det er noe du husker og mye du glemmer.

Et dikt kan tolkes på så mange forskjellige måter
hvor noen er rett frem, imens andre fremstår som gåter.
Hvordan de skrevne ord skal forståes eller tolkes
avgjøres av øyet som ser, når diktet skal elskes eller dolkes

Det finnes mange metoder å bruke i et dikt
og kan omhandle glede, sorg, lykke eller konflikt.
En kan også bruke tuss og troll, samt andre vesen
og kan skrives med rim eller rett frem etter nesen.

Ordene som skapes i et nyskrevet dikt
kan enten bli evig hatet eller for alltid likt.
For den som skriver og trekker i snorene,
har ofte en dypere mening, bak de skrevne ordene.

Bilde/tegning og tekst av Ove Dyrstad

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

9 kommentarer

9 thoughts on “«Hva er et dikt?»

  1. Du tok utfordringen på strak arm du Ove! Jeg er et listemenneske jeg. En gang jeg skulle til Tyskland med din søster, Randi, gikk jeg slavisk etter pakkelisten min. Men vet du hva, jeg hadde glemt å skrive pass på listen min, og dermed dro jeg til Tyskland uten pass.. Sånn kan det gå, hei hå! Men tilbake til diktet ditt – Helt herlig igjen! Kan vel ikke annet enn å gi terningkast 6 denne gangen 🙂 Likte det at du likegodt tok med hele listen med mine stikkord i ett og samme dikt! Det ble mye moro ut av det! Nyt helgen videre 🙂

    1. Takk for det. Var litt spent på hvordan du ville reagere på at jeg slo sammen hele listen… God helg til deg også…

      1. Jeg syntes løsningen din på utfordringen jeg gav deg med denne lange listen med stikkord rett og slett var både kreativ og morsom. Hvorfor drøye det i langdrag med ett og ett dikt for hvert stikkord, når man likegodt kan smelle til med alt på en gang? Hehe 🙂 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *