Hjortepølse med stuing og ovnsbaktepoteter

Categories Alle oppskrifter, Hjort, Pølseretter

Det er ikke hverdagskost at jeg får servert middag, men det fikk jeg i dag da jeg var på besøk hos min venninne Britt Elin. Og ikke hvilke som helst middag heller, men en helt fantastisk hjortepølse fra Voss. Stuing er noe jeg sjeldent lager, så det var en ekstra spiss på maten, for et utrolig deilig måltid!

 

Hjortepølsen ble trekkt  i en panne.

Stuing med kål og gulrot:

Til 4 personer

Kålstuing:

Til 2 personer

ca. 600 g kål

3 gulrøtter

Vann nok til å nesten dekke kålen og gulrot

1 klatt smør

1 lys buljongterning  (Britt Elin brukte ikke buljong, men det hadde nok jeg gjort, så det kan du velge selv)

2 dl fløte/laktosefri eller melk/Laktosefri/ plantebasert fløte eller melk

Ca. 2 ss maizena

Salt

Pepper

Rens og del kålen og gulerøtter i strimler, ha den i en panne med lit vann, buljong og smør, og la det få koke rundt 10-15 minutter til kålen begynner å falle sammen(jeg liker at de er litt tyggemotstand i den). Når kålen er passe kokt, blander man melk/fløte med maizena og heller det over i pannen,  rører til det har kokt opp. Blir kålstuingen for tynn, har du i mer utrørt maizena, blir den for tykk, har man i litt væske.  Smak så til med salt og pepper.

Ovnsteikte poteter

Til 4 personer:

Ca. 800 g poteter

Olje

Salt

Eventuelt urter

Vask og del potetene og ha det i en ildfast form, ha på olje og salt, steik oppe i ovnen gjerne på varmluft på 225 grader i 20-30 minutter. Vend på potetene innimellom.

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

Jeg er på utkikk etter sponsorer og samarbeidspartnere. Ta gjerne kontakt 😊

#enkelt #godt #Middagstips #middag #morsmiddag #glutenfri #melkefri #tradisjonsmat #Hjemmelaget #matfrabunnen #Tradisjonsmat #Helgemat #søndagsmiddag #hjortepølse #kålstuing #ovnsbaktepoteter

4 kommentarer

4 thoughts on “Hjortepølse med stuing og ovnsbaktepoteter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *