Hjortekarbonader med tyttebærkrem

Categories Blogg, Hjort, Retter med kjøttdeig

Lokalt og kortreist hjort som endte på mitt fat 😁😋. Kun det beste er godt nok når man er med sine nære og kjære, og hvem elsker ikke hjortekjøtt????

For at alle skal synes det er stas så lagde jeg deilige karbonader, og det ble en suksess.

 

 

Hjortekarbonader lages slik

1 kg hjortekjøtt eller annet kjøtt av vilt om du heller vil bruke det

1 løk

2-3 fedd hvitløk (kan sløyfes)

2 egg

Ca. 2 ts oregano

Ca. 1 ts tørket chili

1 ts timian

1 ts spisskummen

1 ts estragon

Pepper

salt

Rens og finhakk løk og hvitløk og ha den i deigen sammen med løken, og krydderne, egg og bland godt sammen. Blir deigen for løs kan man ha i en 1/2 ss potetmel.  Det er lurt å lage en prøvekake for å smake om kakene er passe krydret og saltet etter din smak, du vet smaken er som baken, nemlig “DELT” :-D. Jeg elsker krydder og at det er litt sting på maten, så jeg har alltid rikelig med krydder i. Form karbonadekakene og ha de på en steikepanne som er god og varm med smør i pannen(det kan du velge selv, men jeg synes det er best å steike i). Snu kakene når de har fått en fin steikefarge, og skru ned varmen slik at de får ligge å bli gjennomsteikt uten å bli brent. Snu de med jevne mellomrom. Jeg bruker å lage litt tykke gode karbonader, og da tar det rundt 15-20 minutter før de er gjennomsteikt.

Tyttebærkrem finner du oppskrift på HER

Det er rett og slett en eggehvite som er skilt fra plommen i egget, som jeg stivpisket med en visp, og hadde 2 ss med tyttebær i og pisket til alt var blandet.

Del gjerne med venner og kjente.

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole

 

 

 

#tyttebærkrem #trollkrem #tilvilltkjøtt  #morsmiddag #matfrabunnen #hjemmelaget #festmat#hjort #hjortekjøtt #bruk #av #hjortekjøtt #hjortkjøtt  #Hjortejakt #Viltkjøtt #vilt #Hjortekarbonader #hjortekaker #Glutenfritt #melkefritt #glutenfri #melkefri  #middag #Middagstips #Morsmiddag #Sunt #Godt #kjapt #hjemmelaget

2 kommentarer

2 thoughts on “Hjortekarbonader med tyttebærkrem

    1. Nei det er nok ikke vanlig med slikt kjøtt alle steder i Norge. Men man får kjøpt det der det er litt med utvalg som i slakterbutikker. Jeg får kjøpt gjenom en bonde her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *