Hjortekarbonader med søtpotetbåter og guacamole

Categories Hjort

I dag var det meningen to venninner skulle komme på lunsj, men så kom det noe i veien så vi måtte avlyse det. Men nå hadde jeg tatt hjortekjøttdeig opp av fryseren, så da måtte jeg lagde, for kjøttdeig kan ikke ligge. Og da er det jo superenkelt neste gang vi møtes, for da ligger de ferdig i fryseren.

Karbonader

I dag lagde jeg karbonadene slik:

500 g kjøttdeig av hjort

1 liten løk

2 fedd hvitløk

1 egg

1/2 ss spisskumen

1/2 ss pulver buljong (sjekk om det er gluten i, om du som jeg ikke kan ha gluten)

Ca. 1 ts salt

Ca. 1/2 ts pepper

1/2 ss potetmel

Findel løk og hvitløk eller bruk hvitløkpressen, og bland i deigen sammen med saltet, rør det litt godt sammen. Ha i egget og resten av krydder, buljong og potetmel å bland det godt sammen. Lag en prøvekake for å se om de er passe salt og krydret. Steik de så på begge sider i en panne eller i steikeovnen, til de er gjennomsteikt.

 

Søtpotetbåter

Hvor mye søtpotet man bruker er litt avhengig av hvor store potetene er og hvor mye man spiser. Jeg brukte 1/2 middels stor potet til meg, og det var rikelig.

Jeg renset den og delte den i båter (ikke alt for tykke). Siden jeg bare lagde til meg selv, så tok jeg de på steikepannen med smør, det er mye enklere når man er en er min menig. Men skal man lage til flere, så tar jeg de i en ildfast form med olje og setter de høyt oppe i ovnen på varmluft. Jeg rører noen ganger under steiking, og på slutten setter jeg på grillelementet, om de ikke har fått skikkelig farge. De er ferdig på rundt 20 minutter om de ikke er i for tykke båter. På begge varianter, tar man salt på rett før servering.

 

Guacamole finnerdu oppskrift på HER

 

 

 

 

 

#guacamole #hort #karbonader #Hjortekarbonader #søtpotet #søtpotetbåter #Melk #Hjemmelaget #mat #fra #bunnen #enkelt #godt #middag #middagstips #Morsmiddag #glutenfritt #uten #gluten #melkefritt

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *