Last Updated:

Hjortegryte

Categories Hjort

I dag har jeg vært så heldig at bonusfamilien min kom på middag. De har ikke smakt hjortekjøtt før, så det var på tide. De liket det heldigvis godt alle sammen. Jeg hadde verken einebær, sopp eller brunost, så den ble litt annerledes en hvordan jeg bruker å lage den.

Det ble rikelig mat, så dette er til minst 6 personer.

800 g beinfritt kjøtt

Ca. 8 dl kraft

1 -2 beger(jeg brukte 1.5 beger) Crème Fraîche

2 løk

2 fedd hvitløk

2 store gulerøtter

2 sneier sellerirot

1/2 rød paprika

1/2 squash

1/2 pakke vårløk

2 ss tyttebær

Buljong (brukte ganske mye faktisk, men smak til. Bruk gjerne fond om du har)

Salt

Pepper

2 ss maizena

Rens og del løken, og fres den i en pannen, ha i litt og litt oppskåret kjøtt og brun det godt. Hell på kraften, renset og delt gulrot, selleri og tyttebær, å la det få koke til kjøtte er mørt.  Rens og del de andre grønnsakene og Crème Fraîche og ha de i gryten, smak til med buljong(fond), salt og pepper. Jevn maizenaen ut i litt vann eller fløte og hell den i gryten og rør til den koker opp.

Vi hadde kokt ris til.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#hjortegryte #Hjort #hjemmelaget #middag #middagstips #morsmiddag #glutenfritt #Søndagsmiddag #Festmat #Godt

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *