Hjortegryte i en fei

Categories Alle oppskrifter, Hjort

 

Denne hadde jeg dagen før bursdagen da Bjørg min gamle nabo og gode venninne kom på besøk. Da var det mye som måtte gjøres og jeg hadde bare tatt ut noe hjortekjøtt fra fryseren og hadde ingen planer om hva jeg skulle lage med det. Og da ble det som vanlig en kombinasjon av det jeg hadde i kjøleskapet. Og det gikk unna med matlagingen, så den var ferdig på under 30 minutter, nå må det nevnes at jeg har kalvekjøtt.

Til 2 personer:

200- 300 g grytekjøtt av hjort eller annet viltkjøtt

1 liten løk

2 fedd hvitløk

1 gulrot

1/2 paprika (kan sløyfes)

3 vårløk

Ca. 5 dl vann

1 kjøtt buljongterning (det kan inneholde gluten, så om du som meg må unngå det, så sjekk)

1 beger naturell snøfrisk

Ca. 5 einebær

2 ss tyttebærsyltetøy

Pepper

Salt

Del løk, hvitløk og kjøtte i biter og surr det i en gryte. Ha på vann, buljong, knuste einebær, tyttebærsyltetøy og renset og oppdelt gulrot og paprika og la alt få koke til kjøttet er mørt.

Når kjøtte er mørt har man i snøfrisk og utrørt maizena, og har det i gryten og koker opp under omrøring. Smak til med salt, pepper og eventuelt mer tyttebærsyltetøy.

Et lite tips er at man har brunost eller geitost, så kan noen biter av de sette et ekstra spiss på maten. Jeg har nesten aldri det i hus, så det var ikke i.

Jeg serverte med rotmos av poteter og sellerirot. til 2 personer

4 poteter

3 sneier sellerirot

ca. 30 g smør

Salt

Pepper

Rens poteter og selleriroten og del i biter, kok i vann med litt salt. Når den er ferdig kokt,  sil av man vannet, har på smøret, bruker stavmikser eller en potestauke og mos alt godt. Men blir en for voldsom med stavmikseren så blir stappen seig, så vær forsiktig.  Smak til med salt og pepper.

 

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

#festmiddag #Hjortegryte #Hjortekjøtt #Hjemmelaget #matfrabunnen #Utengluten #glutenfritt #fest #Snøfrisk #Utenegg #middagstips #Festmat #Middag #Morsmiddag #rotmot #kjaptlaget #rasktlaget.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *