Last Updated:

Hjemmelaget lasagne med salat

Categories Blogg, I ovnen, Pasta, Retter med kjøttdeig

Hjemmelaget lasagne på en rask og enkel måte, når Toro kan  blande to sauser til et, kan jeg også! Hjemmelaget lasagne kan man gjerne lage mye av når man først holder på, da har man å ta til når det er travle dager nå i adventstiden. Når lasagnen er kald deler man den opp i så store stykker man selv ønsker, pakker den godt inn, og  deretter i fryseren.

Tåler man gluten kan man selvsagt lage med vanlig mel og lasagneplater.

Til 4 personer

En pakke karbonadedeig eller kjøttdeig (400 g)

1 løk

2-3 hvitløksfedd (Man kan ha både mer eller mindre, eller kuttes ut hvitløk etter ønske)

Ca. 1 ts pepper

3 ts oregano

3 ts spisskummen

1 ts røykt paprika eller vanlig paprikapulver ( jeg har bare fått helt dilla på røykt paprikapulver)

2 ts basilikum

Bruk de krydderne du ønsker, men disser passer godt til.

Pepper

Salt

Rens og findel hvitløk og løk, steik de lett før du har på kjøttdeigen og steiker alt sammen til den er gylden brun.

Ca. 9-10 glutenfrie lasagne plater  Tåler du gluten bruker du selvsagt vanlige.

Lasagneplatene dypper jeg gjerne litt i kokende vann før jeg har det i kjøttsausen, da synes jeg at de blir fortere myk og ferdig. Men det er overhode ikke nødvendig.

Sausen:

1 boks med knuste tomater

Ca. 2 dl vann å skylle ut av begge tomatboksene  og  som has i sausen

2 dl laktosefri fløte eller melk, bruk gjerne vanlig fløte eller melk om du tåler det (jeg brukte alternativ fløte uten melk)

2  buljongterning (sjekk at de er glutenfri om du som meg må ha glutenfritt)

2 ss glutenfritt mel (bruker du hvetemel 2 ss)

1/2 parmesanost eller den osten man ønsker (Ikke ta alt i sausen, det er godt å ha litt på toppen av lasagnen)

Fremgangsmåte:

Ha knuste tomater, vann, fløte, buljong, krydder, salt og mel i en panne og la det koke opp under omrøring.  Når sausen er kokt opp smaker man om man ønsker mer salt eller krydder i. Jeg  bruker å ha ost i sausen, men i dag valgte jeg droppe den men det er klart det gir ekstra smak med mye ost i. Rasp osten og ha en del av den i sausen, la litt være igjen så du kan ha opp på lasagne på slutten av steiketiden. Ha kjøtt/karbonadedeigen i sausen og bland godt sammen.

Ha en ildfast for med høye kanter, ha en øse med kjøttsausen i,  og legg på lasagneplatene, gjenta til det ikke er mer saus. Sørg for at siste øsen deker de siste platene.

Sett lasagnen mitt i ovnen på 210 grader midt i ovnen, den trenger mellom 40 til 60 minutter. På slutten av steiketiden har man ost på toppen om man ønsker det.

                                                                          Del gjerne innlegget så får flere glede av oppskriften    😍

 

I salaten hadde jeg Lollorosso salat som jeg har dyrket selv, og stod enda under lokk på terrassen, imponerende. Tomat, mais, isbergsalat og oliven.

Litt ekstra oliven, denne fikk jeg av min snille nabo.

 

#middag #middagstips #enkelt #godt #sunt # Lasagne # Kjapp #hjemmelaget #mat #fra #bunnen #oppskrift #Glutenfri #laktosefri #Blogg #mat #matblogg #bloggtoppen #mors #middag #morsmiddag

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *