Last Updated:

Gulasj suppe med lammekjøtt

Categories Kjøttretter, Supper

 Denne retten  er noe av det beste jeg har laget på lenge. Normalt er det okeskjøtt man har i gulasj suppe, men å bruke lammekjøtt hevet smaken enda noen hakk etter min smak. Jeg elsker lammekjøtt, men er du ikke glad i det kan du bruke okeskjøtt.

1 kg fårikålkjøtt eller annet kjøtt som trenger noen timer koking. Det er en fordel å ha bein på kjøttet, det gir ekstra god smak.

1 liter kraft om du har, jeg brukte 1 liter vann og 3 ss buljong

1 1/2 løk

3 fedd hvitløk

1 glass tomatpurre

3- 4 store poteter

3 store gulerøtter

1 rød paprika (den glemte jeg å ha i)

1 purreløk

3-4 kvaster fersk oregano (du kan selvsakt også bruke tørket om du ikke har fersk 1-2 ts)

1 ts karve

1 1/2 ts røykt paprikapulver eller vanlig(den røykte setter et ekstra god spiss på maten)

Salt

Pepper

Steik kjøttet så det får en fin brunfarge, dette gir ekstra god smak, husk å steik ut av pannen med litt av vannet.

Grov del løken og hvitløken gi gjerne disse også en omgang på steikepannen først. Ha kjøtt løk, vann, buljong, tomatpuré og krydder i en panne og sett det på kok. La kjøttet koke i en times tid, så renser og deler man potetene og gulerøttene i treninger, og har det i suppen. På slutten av koketiden når kjøttet er mørt fisker man opp kjøttet så man får tatt bort bein osv. og delt de i biter. Rensk og del purreløken og paprikaen og ha de i suppen. Smak om suppen trenger mer salt, buljong eller krydder. Har  suppen blitt for tykk tar man i litt mer vann.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#gulasj #suppe #lammekjøtt #godt #sunt #middag #middagstips #morsmiddag #glutenfri #glutenfritt #melkefritt #laktosefri #blogg #matblogg

4 kommentarer

4 thoughts on “Gulasj suppe med lammekjøtt

  1. Nam, nam 😍😍😍 Gulasje er kjempegodt 😍 Fetteren til min mor var gift med ei fra Budapest, og hun laget gulasje fra bunnen av med ekte råvarer. Det var altså så godt.

    Ønsker deg en superfin søndagskveld ❤😊

    Purr, purr og klem fra Toril og kattene

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *