Last Updated:

Grønnsaksuppe (Meat Free Monday:)

Categories Grønnsaker, På sparebluss, Supper

Da jeg vokste opp var det vanlig å ha grønnsaksuppe av og til, og på skolekjøkkenet var det et møst. Jeg elsket egentlig både å lage å spise den, med alle de fine fargene og den gode smaken. Utrolig nok lager jeg nesten aldri det lenger, det er jo egentlig synd. Det er en knallbillig middag også, og man kan selvsakt lage mye og fryse ned i passe porsjoner.

Grønnsaksuppe kan man lage av akkurat det man ønsker og har, mengden grønnsaker også bare til å kjøre på.  Poteter gjør suppen tykkere, så ønske man en jevnet suppe bør man ha mye poteter i. Ønske man suppen skal være helt vegetabilsk må man enten ha grønnsakskraft eller grønnsaksbuljong. Er man ikke så nøye på det tar man den kraften eller buljongen man har.

Her er et forslag til hvordan man kan lage en variant.

Til to personer:

3 poteter

4 skiver kålrot

2 stor eller 4  små gulerøtter

2-3 skiver sellerirot eller stangselleri om du har det

1 purreløk eller 1 bunt vårløk passer godt i, det hadde jeg ikke i dag, så jeg brukte 1 vanlig løk

Som sakt, bruk akkurat det du ønsker av grønnsaker, men disse passer godt sammen.

6 dl vann eller kraft

2 grønnsaks buljong terninger eller den  buljongen man ønsker (skal du ikke ha gluten sjekk buljongen så den ikke  inneholder hvete)

Pepper(forsiktig med pepper for den smakte mye av lite)

Salt

Skrell, skyll og del opp alle grønnsakene i passe store biter så de går opp på en skje, ha de i en gryte med vann og buljong.

De er lurt å sette på de grønnsakene som trenger mest koking først og det er kålerabi, gulerot, poteter og sellerirot.

Kok alt til alle grønnsakene er møre, smak til med eventuelt mer buljong, salt og pepper.

Server gjerne med flattbrød eller brød og smør.

Herlig grønnsaksuppe, som mettet veldig godt. Jeg fant en vårløk i bunnen på kjølsekapet som ble til pynt 😀
Flatbrød med smør som man dypper i varm suppe har jeg elsket hele livet. Jeg har lenge vært uten flattbrød siden det var så vanskelig å få tak i glutenfritt.

 

 

 

 

 

 

#Meat #free #monday #grønnsaker #Vegetar #Enkelt #billig #godt #sunt #Oppskrift #Middagstips #middags #tisp #mors #middag #morsmiddag #Middag #naturlig #glutefri #melkefri #laktosefri #allergivennlig #barnevennlig #Mat #matblogg #Studentmat #Blogg #frukt.no #nrk.mat

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *