Gratinert klippfisk med reker

Categories Alle oppskrifter, Fiskeretter

Klippfisk er ikke ofte jeg lager, det må planlegges siden den må utvannes,   men nydelig mat og ekstra stas når jeg først kommer på det.

 

Til 4 personer:

Ca. 1 kg utvannet skinn og benfri klippfisk i stykke (utvannes som anbefalt på pakken. )

10-12 poteter

4 fedd hvitløk (kan sløyfes)

6dl  ( 2 beger) fløte/matfløte/soyafløte(kokosmelk kan også brukes, men det blir ikke elt det samme)

Ca. 1/2 ts pepper

Muligens salt, det spørs hvor godt utvannet fisken er (Fisken jeg brukte var veldig tynne biter, og ble nesten for mye utvannet på et døgn, så jeg måtte ha salt på)

Ca. 1 dl reker i lake eller man piller selv, det er best (kan også sløyfes eller du kan bruke for eksempel blåskjell)

 

Vann ut fisken ut etter anbefaling på pakken.

 Jeg hadde fisken noen minutter i kokende vann først, men det skal ikke være nødvendig, har den skinn og ben må den renses, min var både skinn og benfri.  Skrell potetene og del de opp i skiver og legg det og fisken  i en ildfast form med litt høy kant. Rens og vask godt purreløken, og del i ringer, ha den i formen. Skrell og finhakk hvitløken og bland sammen med fløten, pepper og eventuelt salt, hell det over potetene

 Du kan ha litt revet ost på om du ønsker det, men det er ikke nødvendig for det er ganske mektig, som det er.

Sett midt i ovnen på 200 grader i mellom 45-60 minutter.  Fløten/væsken du bruker skal trekke inn i potetene, så det blir en litt mer fast masse. Rekene strør en på ved servering.

Jeg er på utkikk etter sponsorer og samarbeidspartnere. Ta gjerne kontakt 😊

Del gjerne med venner og kjente.

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole

#glutenfritt #laktosefritt #Matfrabunnen #hjemmelaget #godt #enkelt #middagstisp #Middag #Suppe #Morsmiddag #matlei #klippfisk #gratinertklippfisk #gratinertklippfiskmedreker

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *