Granola. Glutenfri og uten nøtter

Categories Alle oppskrifter, Diverse retter, Glutenfri, Gutenfri- tillaget

Dette har virkelig tatt sin tid å få laget, faktisk mange år. Jeg har kjøpt tranebær som jeg elsker, og så har jeg spist de opp i stede for å lage granola. Men nå tok jeg meg sammen å satte i gang, og det var jo veldig enkelt, og ble overaskende godt. Jeg hadde bestemt at de ikke skulle være nøtter i, men den må jo være glutenfri, og som alltid tok jeg sats å brukte det jeg fanti skapet. Og der i skapet dukket det opp noe jeg trodde var tranebær, men det var det ikke, men gojibær. Jeg måtte google og fant ut dette “Gojibær inneholder tre ganger mer jern enn spinat, og seks ganger mer betakaroten enn gulrøtter. I tillegg inneholder den også mer C-vitamin enn appelsiner.”

3 dl havregryn (glutenfri for min del)

2 dl solsikkekjerne

3 dl gresskarkjerner

1 dl hirseflak

1/2 dl Olje

1/2 dl Lønnesirup. Man kan ha mer både honning og lønnesirup om man ønsker den søtere, jeg ungår alt søtt i så stor grad det lar seg gjøre.

2 ss Honning

Kokosflak (jeg elsker det, men vet at mange ikke liker smaken, da kutter man det ut)

1 pakke Gojibær dette trenger man ikke, bruk det du har å liker.

Ha  alt det tørre i en stor skål (ikke kokos og bær), bland så ut olje, honning og lønnesirup hell det så opp i det tørre og bland godt sammen. Hell det over på et bakepapir på en stekeplate, og fordel det godt utover. Forvarm ovnen til 160 grader, sett formen midt i ovnen på varmluft. Rør av og til, blir det for sterk varme så skru ned temperaturen. Min stod omtrent 30 minutter, så fikk den kjøle seg ned, og da den var kald hadde jeg den på glass, sammen med Gojibær og kokosflak.

 

 

 

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

#granola #granolautennøtter #granolaglutenfri #glutenfri  #Matfrabunnen #hjemmelaget #Morsmiddag #melkefri #melkefri #Enkeltoggodt #lunsj #frokostblanding #matpakke #lunch

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *