Godt nytt år fra Oven!

Categories Blogg, Dikt av Ove

Oven har hatt en velfortjent pause fra diktskrivingen, men nå er han i gang igjen. Og denne gangen med en velkjent problemstilling, nemlig vekten før og etter jul. Men fatt mot, husk at det som er viktigst er hva du veier mellom nyttår og jul, en det man er mellom jul og nytt år!

Riktig godt nytt år fra Oven og meg!!!

Året 2023, har nå kommet til ende.
Og hvem vet hva som i 2024, vil hende?
Jo, først må julepapir og tre, pakkes ned
og plasseres på loft eller i kjelleren et sted.


Julepynt og nisser, må også legges vekk
og brukt julepapir og bånd, må stappes i en sekk,
og sendes i retur til gjenvinning stasjonen,
så holder vi oss til den gamle gode tradisjonen.


Hva så med kakene jeg ikke fikk røre før jul?
De som nå ligger stablet i skap og i skjul.
Ja, nå skal de spises, om en vil eller ei.
Nei, kom ikke her å si, at du av kaker er lei.


Gap opp, putt inn, tygg godt og svelg,
for nå blir det kaker, fra mandag til helg.
Ja, lageret skal tømmes, før januar er omme
og jeg får ikke gi meg, før boksene er tomme.


Badevekten må kastes, for den viser feil
og på badet og gangen, må jeg kjøpe nye speil.
Kan det være at garantien på disse har tatt slutt?
For vekten viser for mye og magen er full av krutt.


Selv buksen som passet før jul, er for liten.
Jeg skulle visst ikke tatt den siste kakebiten.
Men nå er det over, ja nå er det slutt,
noe jeg feirer med en kjempesalutt.


Nå er det godt at jeg nyttårs-fortsette har,
om å begynne å trene, så får jeg nok svar,
på hvor lenge jeg holder, før jeg atter i sofaen sitter
og med et skråblikk på speil og badevekt, titter.


Så kommer nyttårs salg, med tilbud så mange,
på julekaker, ja, det er bare å ta spranget.
Men, vekten til badet, kom aldri på salg.
Og angående speilet, hadde jeg intet valg.


Det er mye som skal gjøres i 2024
og det nytter ikke på kravene å fire.
Selv historien om speilet og vekten er sår,
så ønsker jeg alle, et riktig GODT NYTTÅR.

Dikt og bilde av Ove Dyrstad

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

6 kommentarer

6 thoughts on “Godt nytt år fra Oven!

    1. Ikke jeg heller, og har ikke savnet det heller. I går har jeg gått ned i vekt i stede for opp. Men kjenner jeg meg rett, så blir det kjapt en ordning på det nå som jeg er operert og har det mye bedre.😁.

  1. Kjekt å ha dikteren tilbake etter en velfortjent ferie! Ja vekten etter jul er sensurert!! Nå er det striskjorte og havrelefse som gjelder! Riktig godt nytt år til dere!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *