Gammel og god oppskrift på hel grillet kylling

Categories Kyllingretter

Jeg fant et gammelt spiralhefte jeg brukte da jeg var kokkelærling. De var artig  å finne boken igjen å bla i den igjen, og ut i fra denne oppskriften er det jeg har steikt kyllingen fra Stange i dag.  Knallgod kylling.

1 hel kylling

1 ss Buljongpulver eller 2 oppløste terninger i litt kokende vann (jeg kjøper buljong på helsekosten, men det er ok med den man får kjøpt på vanlige butikker også)

1 ss rosmarin

1 ts pepper

1 ss paprikapulver

1 ss karri

Ca. ½ ss salt

1 ½ dl olje

Steikepose

Ha alle krydderne og oljen i en steikepose, ha den skylte og tørkede kyllingen i posen og knyt  godt igjen. Vend posen til hele kyllingen er dekket med olje og krydder, ha da hele steikeposen med kyllingen i en ildfast form mitt i ovnen (180-200 grader litt avhengig av hvordan ovnen din er). La den steike i rundt 40 minutter, da tar man formen ut og åpne steikeposen. PS: Vær veldig forsiktig når du åpner steikeposen, for den inneholder svært varm damp som er lett å brenne seg på.

Vend kyllingen slik at den blir brun på begge sider de siste 5 minuttene i oven uten steikepose. Er du ekstra ivrig etter å lage saftig hel kylling, så kan man sette steiketermometeret på 70 grader i brystfileten siden den blir først ferdig. Når den er ferdig stekt, skjærer men den ut, og setter fuglen inn i ovnen igjen og steiker den videre i rundt 10 minutter. Uansett får du en knallgod kylling når man steiker den selv. Det kan være lurt å la kyllingen få hvile seg noen minutter før man begynner å dele den.

Tilbehør bestestemmer man selv etter ønske.

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#morsmiddagsverden #Morsmiddag #hjemmelaget #helsteiktkylling #helgrilletkylling #Kylling #Matfrabunn #Matfrabunnen #glutenfri #melkefri

MatbloggtoppenMatbloggtoppen

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Gammel og god oppskrift på hel grillet kylling

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *